|
עמוד:23
פרק יא : משברי התקופה משתקפים באמנות פעילות מקדימה א . אקטואליה : חלקו את התלמידים לקבוצות : . 1 כל קבוצה תבחר יצירה שמתייחסת לסוגיה אקטואלית ( חברתית , פוליטית , מדינית , וכדומה ) בישראל או בעולם . היצירה יכולה להיות מכל סוג : שיר , סרט קולנוע , תוכנית טלוויזיה , ספר , כרזה או כל יצירה אחרת . . 2 כל קבוצת תלמידים תציג את היצירה שהיא בחרה , תסביר לאיזו סוגיה מתייחסת היצירה , ומה המסר שלה . . 3 נהלו דיון בכיתה : א . האם אחת מהיצירות ( או כמה יצירות ) שהוצגו גרמו לתלמידים להתבונן בסוגיה שבה עוסקת היצירה בצורה אחרת ? ( פרטים חדשים שגילו , דרכים אחרות להתבונן על הסוגיה וכדומה ) ב . האם מעורבות של אמנים בסוגיות אקטואליות היא טובה / רעה , משפיעה / חסרת השפעה , מרגיזה / משמחת ? ... מדוע ? נושא לדיון : מה אפשר ללמוד מהיצירות שהוצגו בפרק על התקופה בה הן נוצרו ? מדוע בחרו האמנים שיצירותיהם מוצגות בפרק לעסוק בסוגיות אלו ? א . פעילות בקבוצות : האם האמנים שעבודותיהם מוצגות בפרק ביקשו לבטא את תחושותיהם ? לעורר את דעת הקהל ? להשפיע על המנהיגים ? נמקו . ב . במליאת הכיתה : הצגת עבודות הקבוצות ודיון במסקנות . פעילות סיכום א . דיון : הציגו לפני התלמידים את הציטוטים הבאים , שנאמרו על ידי שני אמנים שונים : " אני חולם על אמנות של איזון , של טוהר ושלווה , ללא נושאים מטרידים או מדכאים , אמנות שתוכל לשמש לכל אדם המשתמש בשכלו ( יהא הוא בעל עסקים או סופר ) כגורם משקיט , כהתרגעות רוחנית , בדומה לכורסה נוחה , שבה ניתן למצוא מרגוע מעייפות גופנית" ( אנרי מאטיס , הציטוט המתורגם לקוח מתוך הספר : אמנות בעידן הטכנולוגי , יחידה , 7 עמ' . ( 35 " אשר לי – ' המגוייסות' היא צורך פנימי עבורי . כשאני יושבת לעבוד , אין אני מכבה את הרדיו . אני אוהבת מוסיקה טובה , אבל אינני יכולה להימלט גם מן המהדורות החוזרות ונישנות של החדשות , מן המתח המחשמל שבין רצון היצירה השלווה לכורח התגובה המוחה " . ( רות שלוס , הציטוט מתוך : דעות , בית האמנים , תל אביב , ( 198 הסבר הציטוטים , ודיון בכיתה : כיצד רואה כל אחד משני האמנים את תפקידה של האמנות על פי הציטוטים ? מה הקשר בין שני הציטוטים לבין נושא הפרק ? עם איזה ציטוט מזדהים התלמידים , ומדוע ? ב . האם יצירות אמנות יכולות לשנות את המציאות ? ( האם הן יכולות לשנות את החלטותיהם של מנהיגים ? האם הן יכולות לגרום לאזרחים לפעול לשינוי ?
|
|