עמוד:160

פרק מב הפרק סבוך מבחינת הפרטים . העניינים המרכזיים הם המפגש והזיהוי החד-צדדי , ומכאן מתחיל להתגלגל הפיצול : האחים אינם יודעים מי עומד מולם , והם מבועתים מן המזל הרע הרודף אותם בגלל חטאי העבר . יוסף מזהה אותם ורוקם מזימה , שהקורא עדיין אינו יודע מהי . אבל לנו , כקוראים , יש יתרון על האחים . אנחנו יודעים ששליט מצרים הוא יוסף . אנחנו יודעים את האמת . המתח והעניין בפרק נוצרים בזכות הדברים האלה : א . דמותו של יוסף , שאינו מגלה לאחיו מי הוא ואינו פותח להם צוהר לעולמו הפנימי . ב . המספר , החושף אותנו לעולמו של יוסף . בחרנו להתמקד בעולמו הפנימי של יוסף ובהבנת הנקרא – הגילוי וההסתרה . לשיקול דעתך , אפשר לקרוא את הפרק כולו , ואפשר לחלק אותו לקטעים . בשל אורך הפרק , ריבוי הפרטים , והצורך בתיווך בהסברת רעיון ההסתרה – מומלץ לקרוא את הפרק בקטעים , תוך דילוג על חלקים מסוימים והסברם בעל פה . הקניית מילים טרום קריאה : שבר , ויכירם-להכיר ויתנכרנכרי , המליץ . מומלץ להקריא את פס' ה-כו או להאזין למספר הסיפורים . מדוע אחי יוסף יורדים למצרים דווקא ? הם אינם הראשונים שיורדים למצרים בגלל רעב . כך נהגו גם אברהם ויצחק . למרות הקרבה הגאוגרפית , מצרים שונה מכנען במידת התלות בכמות המשקעים . בעוד ארץ ישראל תלויה בגשמים לחקלאות – במצרים היאור הוא עורק החיים ומקור המים העיקרי . הרחבה על היאור ( הנילוס ) כמקור כלכלה וחיים מרכזי במצרים – במקראה הדיגיטלית .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר