עמוד:25

. 4 מדרש הוא אחת הדרכים שבהן פירשו חז"ל את המקרא , ומטרתו להבהיר גם את המובן המילולי של הדברים וגם את המובן העקרוני שלהם . משמעות השורש ש-ר-ד : שאל , חקר , למד . שיטה פרשנית זו מבארת נושאים משפטיים ומפיקה מהכתוב לקחים . כדי שהקורא יוכל להבין את הנושא הנידון ואת הלקחים הנלמדים ממנו , המדרש משתמש בסוגים ספרותיים למיניהם , כמו סיפור , משל או אגדה , שהם פשוטים יחסית וקל להבינם . השם " מדרש" מציין גם את הספרות הענפה שצמחה משיטה זו . המדרש התפתח בתקופת חכמי המשנה , הם התנאים , ושימש לשתי מטרות , שעל פיהן התפתחו שני סוגים ספרותיים נפרדים : מדרש אגדה ומדרש הלכה . מדרש אגדה עוסק בחלקים הסיפוריים של התורה , בסיפורים חינוכיים שיש בהם מוסר השכל . מדרש הלכה עוסק בחוקי התורה , ומטרתו העיקרית להבהיר נושאים משפטיים ולהפיק מהכתוב במקרא חוקים ומסקנות הלכתיים . ג . הפעילות יכולה להיעשות גם כשיחה בכיתה . זוהי הזדמנות לשוחח על המושג " אחריות , " ואחר כך לחזור מן האחריות שיש להם בחייהם – אל הסיפור המקראי . אם אחריות משמעה דאגה ואכפתיות ושאין מישהו אחר שיעשה את הדברים במקומי – מה אפשר לומר על האדם בגן עדן ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר