עמוד:4

מומלץ לתכנן את תכנית הלימודים השנתית להוראה . כיצד ? צעד ראשון : פריסת התכנית השנתית הבית-ספרית ( תוך התחשבות בחופשות , בטיולים ובאירועים אחרים . ( צעד שני ( הכרוך במחשבה , בערכים , בניסיון ובעבודת צוות : ( קביעת הסיפורים שנראים לכם מהותיים , הערכים והעקרונות שברצונכם ללמד , סימון הפרקים שבהם אפשר להסתפק בקריאת הפסוקים או לקיים רק פעילות דיגיטלית , וסימון הפרקים שחשוב לכם להרחיב את העיסוק בהם . כלי ההוראה המוצעים מאפשרים מגוון דרכים להוראה , בהתאם לתכנית השנתית שלכם . כדי לקבל החלטות ולהפעיל שיקול דעת , עליכם להכיר את הפרקים ולראות את התכנית במבט על . כך תוכלו להחליט על חלוקת הזמן וכלי ההוראה . . 1 מה בספר כל פרקי בראשית ספר בראשית מופיע במלואו בספר לתלמיד . פרקים שאינם כלולים בתכנית הלימודים מופיעים אף הם – בתצוגה גרפית שונה ( בגוון בהיר , בלי ביאורים ובלי ציורים . ( תקציר מלווה לכל פרק בפתח כל פרק ( גם בפרקים שאינם בתכנית הלימודים ) מופיע תקציר אירועי הפרק . התקציר נועד להכין את התלמידים לקריאת הטקסט ולסמן להם את גבולות היחידה שבה הסיפור עוסק . עבור התלמידים , הנתקלים לראשונה בסיפורים אלו בכתב , חוויית הקריאה עצמה אינה פשוטה . העיסוק בפענוח המילים והתחביר מקשה עליהם להבין את העלילה המובאת בטקסט המקראי . התקציר הכתוב בפשטות בעברית בת ימינו , נועד לגשר בינם לבין הטקסט . כותרות וחלוקה לתת-יחידות כדי להקל על התלמיד להתמצא בכתובים , כל פרקי הספר מחולקים ליחידות ספרותיות ובראשן כותרות . ביאורי מילים את ביאורי המילים הקשות והמרכזיות בטקסט כתבה הד"ר יסכה זימרן , והם מבוססים על ביאורים מילוניים ופרשנות מסורתית ומודרנית . השימוש בביאורי המילים יכול לבוא לידי ביטוי במהלך הקריאה החופשית של התלמידים בטקסט או בהפניה של חוברת העבודה לפסוקים מסוימים לצורך תרגיל או משימה . לעניין ביאורי המילים במהלך קריאת הפסוקים , ראו הצעותינו בהמשך ל"הקניית מילים טרום קריאה . "

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר