עמוד:105

פרק : 12 התנועה הציונית משך הוראה : 15 שעות הערה : פרק חובה חלוקת שעות מוצעת : הרעיון הציוני כלאומיות מודרנית – מבשרי הציונות , חיבת ציון וראשית העליות הציוניות 4 ) שעות ) הרצל והציונות המדינית – תכנית באזל , מוסדות התנועה , הצעת אוגנדה , התבססות התנועה ברחבי העולם 5 ) שעות ) זרמים ומפלגות בתנועה הציונית – ציונות מעשית , ציונות רוחנית , ציונות דתית וציונות סוציאליסטית 4 ) שעות ) ההתנגדות לציונות ( שעה ) שיעור סיכום ( שעה ) מוקדי הוראה : ציוני דרך מרכזיים בהתגבשותה של התנועה הציונית ובפעילותה ; לציונות מגוון דרכים לפתרון בעיית היהודים . הצעה לפעילות מקדימה סיעור מוחות א . מהי ציונות ? מה מקור שמה ? מה היא ביקשה להשיג ? הציונות כאמור היא תנועה לאומית יהודית , ובדומה ליתר התנועות הלאומיות היא מבוססת על שאיפה פוליטית של היהודים להקים לעצמם מדינה יהודית ריבונית בארץ ישראל . להבדיל מהתנועות הלאומיות הלא ציוניות שנלמדו בפרק הקודם , הציונות קשרה את גורלה בארץ ישראל , והיא גם העניקה לה את שמה ( ציון . ( בדומה ליתר התנועות הלאומיות באירופה , בציונות נכללים גם תחושת שייכות לקבוצה הלאומית היהודית ושימוש בסמלים ובמיתוסים . . 1 באילו סמלים ומיתוסים השתמשה הציונות כדי לטפח את תחושת השייכות אליה ? . 2 כאמור , מדינת ישראל הוקמה בשנת . 1948 האם בשנה זו הסתיימה העשייה הציונית ? באילו פעולות המתרחשות היום אפשר לראות ביטוי לציונות ? מדוע ? . 3 האם לדעתכם כל אדם ציוני חייב לגור דווקא בארץ ישראל ? האם יהודי-אמריקני התורם כסף לישראל ותומך בה מבחינה פוליטית הוא ציוני ? . 4 האם כל אדם שחי בישראל הוא בהכרח ציוני ? . 5 כיצד לדעתכם אפשר לטפח את התודעה הציונית ? מה לדעתכם תפקידה של הוראת ההיסטוריה בכך ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר