עמוד:56

נושאים מרכזיים לדיון א . מהם הגורמים לפרוץ מלחמת העולם הראשונה ? מה היה מהלכה ? לאחר שהתלמידים הבינו את ייחודה ואת עוצמתה של המלחמה , חשוב שיבינו מהו רצף האירועים שהוביל לה ויוכלו להבחין בין הגורמים ארוכי-הטווח לגורם קצר-הטווח . . 1 מה היו הגורמים ארוכי-הטווח ? כיצד הם קשורים זה לזה ? . 2 איזה גורם היה לדעתכם החשוב והמשפיע ביותר ? נמקו . . 3 כיצד רצח יורש העצר האוסטרו-הונגרי הוביל לפרוץ מלחמה שלא היה לה תקדים ? . 4 מה היה רצף האירועים שהוביל להתלקחות המלחמה ? . 5 מה היה רצף האירועים שאפשר למלחמה לדעוך ? מערכת הבריתות ומשמעותן - עבודה עם מפה היסטורית גורם מרכזי לפרוץ המלחמה ולהתרחבותה המהירה היה קיומה של מערכת בריתות שחילקו את אירופה לשני גושים . היכרות עם ההיבט הגאו-פוליטי מסייעת להבין היבטים שונים במלחמה ובתוצאותיה : . 1 התלמידים יזהו את שני הגושים על גבי המפה . . 2 אילו מדינות השתייכו לכל גוש ? . 3 אילו מדינות היו בכל גוש בראשית המלחמה ? אילו מדינות עברו לגוש אחר בזמן המלחמה ? ( מידע זה רלוונטי בעיקר אשר לאימפריה העות'מאנית , שתידון בהמשך בהקשר של סייקס-פיקו , ואשר לאיטליה , שתידון בפרק הבא בהקשר של הפשיזם . ( . 4 היכן היו קווי החזית ? מה המשמעות של המיקום שלהם ? ב . מהם מאפייני המלחמה ? הדיון במאפייני המלחמה מחייב התייחסות למונח "מלחמה טוטלית , " אשר מתייחס להיבטים רבים ולעוצמת המלחמה . כדי להשלים את התמונה חשוב להמחיש לתלמידים את המאפיינים באמצעות המקורות עצמם . . 1 מה משמעות הזיהוי של המלחמה כ"מלחמה טוטלית ? " . 2 כיצד מתבטאת הטוטליות של המלחמה בהיבטים שונים ? לימוד על מאפייני המלחמה ממגוון מקורות : . 1 כתובים ( ספרותיים – אריך מריה רמרק , ש"י עגנון ; פוליטיים – וינסטון צ'רצ'יל ) . 2 חזותיים ( תצלומים ; כרזות ; תרשימים ) . 3 לכיתות מתעניינות וחזקות אפשר להוסיף גם שירי מלחמה וסרטי קולנוע

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר