עמוד:25

ג . איזו ביקורת עוררו רעיונות הנאורות כלפי מוסדות החברה והשלטון ? להרחבה על יחסה של הנאורות לדת : שאלת המוקד : האם רעיונות הנאורות מחייבים תהליכי חילון , או שהם מאפשרים דווקא תהליכים של התחזקות הדת ? . 1 שאלת המוקד מייצגת שתי תפיסות מחקר המוצגות בספר ( עמ' . ( 28 הציגו את שתי העמדות ודונו בכיתה . . 2 ניתוח תמונה : עיינו בתמונתו של ז'אן בפטיסט גרוז , " הקריאה בתנ , 1753 , " ך" בעמ' , 28 מה אפשר ללמוד מהתמונה על תפיסת הדת של האמן ? באיזו משתי התפיסות שהוצגו הוא מחזיק ? . 3 ניתוח תעודה : אחד האישים הבולטים בביקורת כלפי הדת ובמאבק לסובלנות דתית בצרפת היה וולטר . את עיקר ביקורתו כלפי הכנסייה ביטא וולטר בספרו " קנדיד או האופטימיות " . ( 1759 ) זהו רומן המתאר את נדודיו של קנדיד בעולם אחרי רעידת האדמה הקשה שאירעה בליסבון בשנת . 1755 בעקבות רעידת האדמה , שהייתה מן הקשות וההרסניות הידועות בהיסטוריה של האנושות , התעוררה בקרב הוגי דעות רבים תהייה : האם היא אות וסימן לזעם האל ? ואולי היא הוכחה לאי קיומו של האל ? מסקנתו של קנדיד , גיבור ספרו של וולטר , ביחס לשאלות קיומיות אלה היא כי " עלינו לעבוד את גננו . " החוקרים חלוקים ביניהם בשאלה מהו הייעוד שוולטר כיוון אליו במשפט הזה . יש הסוברים כי וולטר קרא לקוראיו להתעלם מן העוולות שמתקיימות בעולם ולדאוג לאושרם הפרטי , ויש הסוברים כי הוא רמז לכך שהעבודה , המרחיקה את האדם מן החטא , היא הפתרון לסוגיית הרוע בעולם . לדעת אחדים , וולטר השתמש בגן כסמל למטרת קיומו של האדם בעולם : להתנתק מהשפעתה של הדת ולחיות חיים פשוטים ושלווים , חיים המבוססים על מערכות יחסים אנושיות בין בני האדם ועל אזרחות טובה . בפרק יצירתו של וולטר : קנדיד . קראו עם תלמידיכם אודות היצירה ובחנו איזו תפיסה של חילון מייצגת יצירתו של וולטר . התייחסו למגוון הפירושים האפשריים למשפט : " עלינו לעבוד את גננו . " בנושא זה ניתן גם להפנות את התלמידים לקטעים מתוך יצירה נוספת של וולטר – הפואמה של שואת ליסבון .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר