עמוד:17

יחידה א : תופעות המודרנה פרק : 1 צמיחת המדינה הריכוזית משך הוראה : 5–4 שעות הערה : פרק בחירה מול מיכון ותיעוש ( פרק . ( 3 הוראתו מומלצת למורים הבוחרים במסלול המדיני . חלוקת שעות מוצעת : מאפייני ימי הביניים ( שעה ) הנסיבות ההיסטוריות והרעיונות שחוללו שינוי פוליטי ( שעה ) התהליכים שיזמו המלכים הריכוזיים ( שעתיים ) השפעת האבסולוטיזם על האדם הפשוט ( שעה . אפשר ללמוד את היחידה ללא הרחבה זו ) מוקד הוראה : מאפייני המדינה המודרנית והנסיבות ההיסטוריות שהובילו להתהוותה . הצעה לפעילות מקדימה הבהרת מושגים : ביזוריות מול ריכוזיות אפשר להתנסות בפעילות קצרה או לעבור מיד להקניית המושגים . הכיתה תחולק לכמה קבוצות ( לפי גודל הכיתה . ( יהיו שני סוגים של קבוצות : ( א ) – לקבוצה יוגדר ראש קבוצה אחד , וכולם צריכים להישמע לו ; ( ב ) – לקבוצה יוגדרו כמה ראשי קבוצה . כל קבוצה תקבל משימה ( למשל בנייה של כמה שיותר מודלים של מטוסים מנייר , איסוף ומיון כל ספרי הלימוד שיש בתיקים של תלמידי הקבוצה ועוד . ( כעבור עשר דקות תבדוק המליאה כיצד עמדה כל קבוצה במשימה , ותנסה לנתח מה גרם להצלחה או לאי-ההצלחה במשימה . אם יש כמה קבוצות מכל סוג , ייתכן שבמודל אחד יהיו תוצאות שונות . חשוב להבין שכל הרכב של תלמידים מדגיש את יתרונותיו של המודל שקיבל או את חסרונותיו . ( ריכוזיות : המונח נגזר מהמילה " ריכוז " ( בלועזית צנטרליזם ) – צורת ארגון המעניקה את כל תחומי האחריות והסמכויות לגורם אחד , והוא מנהל את הארגון ומפקח על תפקודו . ביזוריות : המונח נגזר מהמילה " ביזור " ( פיזור , בלועזית דה-צנטרליזם ) – צורת ארגון המחלקת את תחומי האחריות והסמכויות לכמה גורמים . בארגון מבוזר יש מערכת מרכזית ומרכזי-משנה מקומיים . את הארגון מנהלים כמה גורמים , ולכל אחד מהם השפעה מוגבלת .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר