עמוד:6

התמצאות במדריך למורה המדריך למורה ( להלן : מד"ל ) נועד לסייע למורים להיערך להוראת הנושאים בכיתה בדרך שתהיה רלוונטית לתלמידים . מאחר שבתכנית נושאים תאורטיים רבים , שילבנו בהוראתם קישורים לחייהם של בני-הנוער ולמונחים המוכרים להם כדי לעשותם מעורבים ופעילים בלמידה , כל אחד לפי יכולתו . כל פרק במד"ל כולל את המרכיבים הבאים : המלצות לתכנון ההוראה : מספר השעות שיש להקדיש לנושא על פי תכנית הלימודים . הצעה לחלוקת השעות לפי נושאי-המשנה . הערות בדבר אפשרויות הבחירה והמלצות למסלולי בחירה ( עמ' . ( 4-3 הצעה למוקד הוראה מרכזי של הפרק , וסביבו אנחנו מציעים לתכנן את הוראת הנושא . הצעות פדגוגיות : הצעה לפעילות פתיחה . דגשים והרחבות : נושאים לדיון , פעילות סיכום . מוקד פדגוגי , הצעה לשימוש באחת מן המיומנויות שיפורטו להלן במהלך ההוראה של הפרק . הצעה לפעילות עם תלמידים מתקשים הנזקקים לעזרה הצעה לפעילות עם תלמידים מתעניינים שבעבורם נדרשים אתגרים נוספים . המלצות לקריאה ולצפייה : רשימה של מקורות כתובים , מוקלטים ומצולמים לצורך שימוש בכיתה או להרחבת הידיעות של המורה . מוקדים פדגוגיים שלב א – דרכי הבניית הידע ניתוח שאלת המוקד – שאלת המוקד היא שאלה היסטורית מסדר חשיבה גבוה , והיא דורשת קישור בין שני ממדים המשפיעים זה על זה – למשל : עקרונות דתיים ומעמד משפטי . אפשר לנצל שאלה זו ללימוד עקרונות של פיצוח שאלה ( להלן ) או ליצירת הבחנה בין שאלות ידע והבנה לשאלות מסדר חשיבה גבוה ( עמ' 15-12 במד . ( ל" פיצוח שאלה – כל פרק בספר הלימוד נפתח בשאלת מוקד . עיון בשאלת המוקד יכול להיות בסיס לדיון פדגוגי ולהקניית כלים לפיצוח שאלה , כלי שהוא פעמים רבות המפתח להצלחת תלמיד בבחינה . הנה כמה היבטים שכדאי לברר עם התלמידים . כדאי להרגיל את התלמידים לסמן את ההיבטים בשאלות שהם מפצחים בשיעור , בשיעורי הבית ובמבחן : מהם חלקי השאלה ? כדאי לבקש מהתלמידים לסמן את חלקי השאלה ; מהו נושא השאלה ? מהן מילות ההוראה / השאלה ? מה פירושן ? כמה עניינים או סעיפים מופיעים בשאלה ? האם כל המילים בשאלה מוכרות להם ? האם השאלה סגורה , פתוחה או מעורבת ? תוכלו להיעזר בהנחיות הבאות של הפיקוח על הוראת ההיסטוריה :

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר