עמוד:95

בהשפעת הרעיונות החדשים . בכיתות ברמה גבוהה אפשר למיין מיון משני לתנועות שהקפידו שהשינויים ייעשו מתוך מחויבות להלכה , ולתנועות שקראו לתיקונים רדיקליים בדת , למשל : מיון זה מלמד שלמעשה התרחש שינוי ערכים בכל הזרמים בחברת היהודים , גם בזרמים שניסו לשמר בכוח את הקיים . פעילות זו יכולה להעמיק את ההבנה של המונח "חברה אורתודוקסית . " הבהרת מושגים בבסיס הדיון בפרק עומדים שני מושגים שנעשה בהם שימוש גם בדתות אחרות : . 1 אורתודוקסיה – המשמעות המילולית היא "דרך הישר . " מושג זה התפתח בחברות שהיו בהן קבוצות שחלקו על הנורמות המקובלות ונתפסו כמי שסטו מן הנתיב הרצוי . המונח אורתודוקסיה מיוחס אפוא לקבוצה שנטלה על עצמה לשמור באדיקות על הדרך שנתפסה כנכונה . . 2 רפורמה – המשמעות המילולית היא "תיקון . " מונח שהתפתח משום שהתעוררה בחברה ביקורת על המצב הקיים והועלתה תביעה לתיקונים . חשוב להבחין – לקוראים לשינוי מגוון מניעים ומגוון רצונות אשר למידת שינוי המיוחלת ( רפורמה מתונה או רפורמה קיצונית . ( נושאים מרכזיים לדיון א . אילו שינויים רעיוניים יצרה הרפורמה ? מה מטרתם ? חשוב להדגיש כי הרפורמה צמחה משום שיהודים שאפו להתאים את אורח החיים הדתי לעידן המודרני . שאיפה זו הייתה משותפת גם לרבנים אורתודוקסים , אלא שהרפורמה התנתקה מהדרך המקובלת לפסיקת הלכה . חשוב שהתלמיד יבחין בין המניעים לתוצאות , ובהן חיקוי מנהגים נוצריים , אובדן הזהות הלאומית והתנתקות מהזיקה לארץ ישראל . . 1 אילו קשיים ואתגרים עמדו בדרכם של היהודים במרכז אירופה ובמערבה ? . 2 מה ההבדל בין השתלבות בחברה הסובבת בתוך איבוד הזיקה ליהדות לעריכת שינויים ביהדות כדי להישאר במסגרת ? . 3 אילו השפעות היו למגע הבלתי אמצעי של יהודי מרכז אירופה ומערבה עם החברה הסובבת ? אילו היבטים בתרבות הסובבת קסמו לכמה מהיהודים ואומצו על ידם ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר