עמוד:94

פרק : 10 תנועות וזרמים יהודיים במאות 18-ה וה20- משך הוראה : 15 שעות הערה : היהדות הרפורמית והיהדות הקונסרבטיבית – חובה בחירה בשלוש מבין חמש התנועות האלה : אורתודוקסיה , נאו-אורתודוקסיה , חסידות , הישיבות בליטא ורבני ארצות האסלאם חלוקת שעות מוצעת : פתיחה ( שעה ) זרמים יהודיים במרכז אירופה מתמודדים עם המודרנה 4 ) שעות רפורמה כחובה ; אם בוחרים ללמד את התנועות בסעיף זה – עוד 7 שעות ) זרמים יהודיים במזרח אירופה מתמודדים עם המודרנה ( אם בוחרים ללמד בסעיף זה את התנועות – 7 שעות ) רבנים בארצות האסלאם והמודרנה ( שעתיים ) סיכום הנושא ( שעה ) מוקד הוראה : דרכי ההתמודדות של חברת היהודים עם אתגרי המודרנה . הערה : בפרק זה מוצע מבנה שונה מזה שבתכנית הלימודים . בחרנו לחלק את הסקירה לשלושה סעיפים על פי האזורים הגאוגרפיים שהתפתחו בהם השינויים , ולהתייחס לרצף הכרונולוגי של התגבשות הזרמים והתנועות . תכנית הלימודים מחייבת ללמוד את תנועת הרפורמה ולבחור שלוש מבין התנועות האחרות . אנחנו ממליצים לעסוק ברבנים בארצות האסלאם ולהתמקד בלימוד התנועות שהתגבשו באחד מן האזורים – במרכז אירופה ומערבה או במזרח אירופה . הצעה לפעילות מקדימה סיעור מוחות א . מה קורה לחברה שעוברת משבר רוחני ? ב . מהן הדרכים השונות שבהן החברה מגיבה למשבר ? ( יש מי שבוחר לחפש דרך חדשה , יש מי שמנסה לשמור ככל יכולתו על מה שהיה קיים קודם , יש מי שמחליט לבצע שינוים מדודים תוך בדיקה מתמדת ) ג . סקר : מהי הבחירה האינטואיטיבית של כל אחד ואחת מכם ? ד . איזו מבין הדרכים לדעתם עשויה להציע את הפתרון המתאים ביותר ? ומדוע ? קריאת כותרות . 1 מה אפשר ללמוד מכותרת הפרק על הנושאים שהוא דן בהם ? . 2 בקשו מהתלמידים להעתיק מהפרק כותרות העוסקות בהתמודדות עם המודרנה . לאחר מכן בקשו מהם למיין את הכותרות על פי החלוקה שהוצגה בפתיח לפרק : תנועות שהגיבו בהסתגרות מפני כל חידוש ; תנועות שבחרו לעצב מחדש את עולם הערכים היהודי

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר