עמוד:9

שיטת החקר המדעי מאפיין משותף למדעי הכימיה ולמדעי הביולוגיה הוא שיטת החקר המדעי הנהוגה בשניהם . יש דרכים שונות לביצוע חקירה מדעית , כמו ניסויים ותצפיות , ובכולן חשוב להקפיד על מרכיבים מהותיים אופייניים . חקר מדעי יכול להתחיל בסקרנות אנושית או בצורך לפתור בעיה . בשלב הראשון יש לנסח שאלת חקר , שהתשובה לה תתברר באמצעות הניסוי . יש להעלות השערה , שהיא תשובה אפשרית ומנומקת לשאלת החקר . הנימוק צריך להיות מבוסס על ידע מדעי קודם או על שיקול דעת . רק לאחר שמבצעים את הניסוי אפשר לדעת אם ההשערה נכונה או שגויה . אם ההשערה נכונה , תוצאות הניסוי מאששות ( תומכות , מאשרות ) אותה . אם תוצאות הניסוי מפריכות ( סותרות ) את ההשערה , כנראה יש הסבר אחר לתופעה וצריך לנסח השערה אחרת ולבדוק אותה בניסוי נוסף . כאשר רוצים , לדוגמה , לבדוק מה הסיבה לתופעה כלשהי , יש לתכנן את הניסוי כך שיתקיים בו בידוד משתנים . בידוד המשתנים מאפשר לקבוע מי הגורם שהשפיע על התהליך הנבדק בניסוי . כלומר , בניסוי תיבדק השפעתו של משתנה אחד - הגורם המשפיע , על משתנה אחר - הגורם המושפע . הניסוי צריך לכלול בקרה . הבקרה יכולה להיות מערכת שבה כל התנאים זהים למערכת הניסוי , פרט לאחד הגורמים הנבדקים . בקרה יכולה להתבצע גם באמצעות שינוי מבוקר של הגורם המשפיע ( להגדיל או להקטין אותו בהדרגה ) ובדיקת השינויים בערכי הגורם המושפע . חשוב לבצע ניסוי מדעי יותר מפעם אחת . חזרות כאלה מסייעות להוכיח שהתוצאות אינן מקריות . התוצאות המתקבלות בניסוי מאששות או מפריכות את ההשערות הראשוניות ומאפשרות להסיק מסקנות . במקרים רבים עולות שאלות חדשות בעקבות הניסוי , שגם אותן אפשר לבדוק בניסויים עתידיים . בשיטת החקר המדעי נעזרים במקרים רבים במיומנות של טיעון . במקרים כאלה מנסחים טענה ותומכים בה על ידי נימוקים מתאימים . טיעון = טענה + נימוקים . כאשר פועלים לפי העקרונות של שיטת החקר המדעי , בודקים את השפעתו של גורם אחד על גורם אחר . עם זאת , במציאות תופעות ותהליכים טבעיים הם מורכבים יותר . במקרים רבים שני גורמים , או אפילו יותר , משפיעים על הגורם המושפע . במקרים כאלה צריך לבצע ניסויים מורכבים , שבהם בודקים את ההשפעה של כל גורם בנפרד ואת ההשפעה המשולבת שלהם במערכת הנבדקת .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר