עמוד:356

יהודים במערב אירופה רואים בתנועה הציונית סתירה למגמת האמנציפציה במערב אירופה התבססה ההתנגדות להרצל ולתנועה הציונית על נימוקים שונים מאלה של המתנגדים האורתודוקסים . היהודים הרפורמים התנגדו לציונות מפני שלא ייחסו לישיבה בארץ ישראל תוקף דתי או משמעות בתהליך הגאולה ( עמ' . ( 261 הם התנגדו לשיבה לארץ ישראל גם מפני שראו ביהדות רק דת ולא לאום . לפי תפיסתם , היהודים יכולים להתקיים בכל מדינה בעולם כאזרחים בני דת משה ואין צורך בהקמת מדינה יהודית ריבונית . הרפורמים התנגדו לתנועה הציונית גם מפני שחששו שרעיון השיבה לציון וההתארגנות להקמת מדינה יהודית בארץ ישראל יפגעו במאבק היהודים לאמנציפציה . חלקם אף ראו בתמיכה בציונות סתירה לנאמנותם של היהודים למדינות שבהן חיו . תפיסות אלה לא היו רק נחלתם של היהודים הרפורמים במערב אירופה . גם יהודים אורתודוקסים בחלק זה של אירופה , ובמיוחד הנאו-אורתודוקסים בגרמניה , שללו את הרעיונות הלאומיים , והיו אף שהצביעו על קשר בין הופעת התנועה הציונית לבין התגברות האנטישמיות . היהודים האורתודוקסים בגרמניה התנגדו לתנועה הציונית גם מנימוקים דתיים , והם שללו כל שותפות ארגונית עם יהודים שאינם שומרי מצוות . יחסה של האורתודוקסיה בגרמניה לציונות [ ... ] ההשקפות הדומיננטיות באורתודוקסיה הגרמנית , שהושפעו במידה רבה מהגותו של ש"ר הירש וממשיכי דרכו הפכו את הלאומיות היהודית למושג מופשט . לאומיות זאת היתה מנותקת מהצורך בבעלות על ארץ ישראל ומהצורך בקיום חיים מדיניים . היא נתבססה על ההנחה כי עם ישראל אינו מבקש לחזור לארץ ישראל על מנת שיזכה לחיים מדיניים עצמאיים . הירש ויורשיו סברו , שעל שיבת ציון להכין תנאים נאותים על מנת שעם ישראל יוכל למלא את הייעוד האמיתי של חיי תורה מלאים . [ ... ] זאת הסיבה שמלחמתם של האורתודוקסים בציונות היתה לעתים חריפה מזאת של היהדות הליברלית-רפורמית . לגבי האורתודוקסיה היה הוויכוח בראש וראשונה על מהותה של הציונות , ולמעשה - על מהותה של היהדות . שני הצדדים השתמשו באותה מערכת מושגים , אך תוך כדי אינטרפרטציה ( פרשנות ) שונה והדגשים שונים . לאורתודוקסים היו ' ירושלים , ' ' ציון , ' ' ארץ ישראל , ' ' השפה העברית , ' ' גאולה' ו'קיבוץ גלויות' מערכת ערכים מקודשת . [ ... ] לטענת האורתודוקסים השתמשו הציונים באותה מערכת מושגים , אך תוך כדי חילונם . יעקב צור , "האורתודוקסיה היהודית בגרמניה ויחסה אל הציונות , " ציונות ודת , עמ' 135-134 . 1 מהי משמעות המושגים "ארץ ישראל" או "גאולה" לפי האורתודוקסים ? . 2 לפי צור , מה הסיבה לכך ש"מלחמתם של האורתודוקסים בציונות הייתה לעתים חריפה מזאת של היהדות הליברלית-רפורמית ? " . 3 לאיזה מהזרמים שהתנגדו לציונות דומה יותר התנגדותם של האורתודוקסים בגרמניה : להתנגדות של הרבנים במזרח אירופה או למתנגדים הרפורמים ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר