עמוד:347

הציונות הדתית הרב ריינס מעצב את תפיסת הציונות הדתית תפיסה קרובה לתפיסת הציונות המדינית ייצגו הציונים הדתיים , שהצטרפו לתנועה הציונית . תפיסתם חיברה את הרעיון הציוני להשקפת העולם היהודית הדתית , ולכן היא נקראת הציונות הדתית . הציונות הדתית הייתה שונה מהגותם של הרבנים קלישר ואלקלעי , שביסודה עמד הרעיון המשיחי . הציונות הדתית המשיכה את דרכו של הרב מוהליבר בתנועת " חיבת ציון , " אשר ראה חשיבות בשיתוף פעולה עם כל האנשים הפועלים למען יישוב ארץ ישראל , על אף ההבדלים באורחות החיים ובהשקפות העולם בינם לבין היהודים שומרי המצוות . התפיסה הזאת הניעה רבנים , ובראשם הרב יצחק יעקב ריינס , לתמוך בתנועה הציונית . לפי הרב ריינס , המציאות שהיהודי נתון בה בגלות היא מציאות פגומה , הן בהיבט החברתי והן בהיבט הדתי . לדעתו , רק בארץ ישראל יכול עם ישראל לקיים את תורת ישראל במלואה , על כל מצוותיה . יתרה מזאת : בארץ ישראל יוכל העם לחזור לעבודת האדמה במקום לעסוק במסחר , המקצוע המאפיין את היהודים בגולה . הרב ריינס האמין כי בצד השיבה אל הארץ תביא עמה הציונות גם שיבה אל הדת , או כפי שהוא כינה זאת , " רפואת הנפש . " לכן הוא דחה את הביקורת שנמתחה על הביל"ויים ( עמ' ( 328 והאמין שתנועת " חיבת ציון" הצילה אותם מטמיעה . מסיבה זאת הוא גם התנגד להגירה לאמריקה וחשש שתביא לחיסול הזהות היהודית . יחסו של הרב ריינס לתנועה הציונית ובאמת אין לך דבר המסגל להמשיך את הצעירים אליו כמו הרעיון הזה , כי הצעירים כפי טבע חום התפעלותם והתרגשותם עלולים בנקל להתרגש מרעיון כזה , ויתמסרו אליו בכל לב , ואז אם יראו בעצמם שהרעיון דורש מהם איזה השתלמות בענינים הנוגעים להיהדות הלא לא יתעצלו בזה , וכן יתמשכו מעט מעט אל היהדות [ ... ] ויתרחקו מן דרכם הנשחתה ( מושחתת ) וכה יולדו לנו בנים נאמנים לעמנו ודתנו ואשר יהיו לתהלה ולתפארת תחת שעד כה השחירו את פנינו . ואחרי שהרעיון הזה איננו נושא עליו שום אות ותו מרעיון הגאולה , ואין לו שום נגיעה לכל דבר , המתייחס לעניינה , והוא רק השתדלות בעד הטבת המצב החומרי של האומה ובעד הרמת קרנה בכבוד , הלא לעוון גדול יחשב לכל מי שיניע להניא אותם מדעתם , ולהניח להם מכשולים על דרכם זו . כי הלא השתדלות כזאת היא מן ההשתדלות היותר רצויות והמותאמות עם דרכי התורה , ובכל זמן גלותנו לא נמנעו טובי עמנו , גדוליו וחסידיו לעסוק בעד ישראל בהשתדלות כאלה בכל עת מצא . הרב יעקב יצחק ריינס , "פתח תקוה , " ספר שערי אורה ושמחה , ) 1899 ) עמ' 25-24 . 1 מהי מטרת הציונות לפי הרב ריינס ? . 2 כיצד מנמק הרב ריינס את תמיכתו בתנועה הציונית ? לאילו טענות נגד הציונות הוא מבקש , לדעתכם , לתת מענה ? את הגלויה עיצב הצייר אפרים משה ליליין , חבר הפרקציה הדמוקרטית , לכבוד הקונגרס הציוני החמישי . . 1 מה מבטא הפסוק שבחר ליליין לכתוב על הגלויה ? . 2 מה אפשר ללמוד מכך על השקפת עולמו של ליליין ? הרב יצחק יעקב ריינס - ( 1915-1839 ) מנהיג המזרח"י . נולד בעיר קרלין שברוסיה ולמד בישיבת וולוז'ין . 1884-ב היה לרב של העיר לידא וייסד בה ישיבה ששילבה בצד לימודי קודש גם לימודים כלליים , על-פי תכנית הלימו דים הממשלתית . הרב ריינס הצטרף אל תנועת "חיבת ציון" והיה פעיל בה . בול , . 1977 על גבי הבול מופיע ציור של א"מ לליין שצויר לרגל הקונגרס הציוני החמישי בבזל , תרס"ב באדיבות הספרייה הלאומית www . nli . org . il

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר