עמוד:321

משה הס - מפתרון סוציאליסטי לפתרון לאומי משה הס , סופר יהודי יליד גרמניה , קיבל בצעירותו חינוך דתי , אך בבגרותו התנתק כמעט לחלוטין מכל הקשור ביהודים וביהדות . הס קרא את כתבי ההוגים הגרמנים בני דורו והזדהה עם הרעיונות הסוציאליסטיים של מרקס ואנגלס ( עמ' . ( 79 הוא ראה עצמו כגרמני , והיה לאחד ממייסדי התנועה הסוציאל-דמוקרטית ( עמ' ( 84 בגרמניה . על פי עדותו , סבלם של היהודים לא עורר בו זעזוע כפי שעורר בו סבלו של הפרולטריון האירופי . עד לשנות החמישים של המאה 19-ה האמין הס כי היהודים סיימו את תפקידם ההיסטורי וכי סופם להיטמע בין העמים . אבל לאחר הצלחתו של המאבק הלאומי האיטלקי ( עמ' , ( 98 הוא התקרב מחדש ליהדות ומצא שיש זהות בין ערכי המוסר היהודי לחזון הסוציאליסטי שלו . בכתביו החלו להופיע רעיונות בדבר הייעוד הייחודי שיש לעם היהודי - הפצת הרעיון המונותאיסטי והמשיחי . מבחינתו של הס , הרעיון המשיחי היה זהה לקיומו של עולם מתוקן שיתבטלו בו הניגודים בין גזעים , דתות , מעמדות ואומות . אבל הס לא חשב על תיקון עולם במובן המרקסיסטי , אלא על הגאולה במשמעותה הדתית – שבה עם ישראל ישכון בארצו . הוא האמין כי גאולת ישראל תביא גאולה לא רק לעם היהודי אלא לעולם כולו . השינוי בתפיסותיו של הס התרחש בהדרגה והוא הושפע מהתעוררות הלאומיות האירופית , ובייחוד מהמאבק לעצמאותה של איטליה . הס החל להאמין כי הפתרון היחיד לבעיית הקיום של העם היהודי הוא פתרון לאומי . את רעיונותיו ביטא הס בספרו " רומי וירושלים" . ( 1862 ) הס טען כי היהודים הם אומה וכי הדת היהודית היא רק אחד מגילוייה ההיסטוריים של רוח האומה היהודית . באמצעות דתם שמרו היהודים על הווייתם הלאומית , ולכן הדת היהודית אינה רק דת אלא גם לאום . לפיכך , הוא ביקר בחריפות יהודים מתבוללים על רצונם להיטמע ולהתערות בחברה הגרמנית . לפי הס , הפתרון הלאומי איננו בהשגת אמנציפציה , אלא בריכוזם של היהודים במולדתם ההיסטורית . הוא האמין כי רק בארץ ישראל יוכלו היהודים לקיים את היהדות כהלכתה ולמלא את ייעודם . כדי להגשים זאת העלה הס הצעה מעשית - להציע לשלטונות העות'מאניים סכום כסף תמורת מתן רשות ליהודים להתיישב בארץ ישראל ולפתח אותה . הס היה הראשון שדיבר על הקמת מדינה יהודית בארץ-ישראל - מדינה יהודית סוציאליסטית . הרעיון הלאומי בהגותו של משה הס עם שחרורה של עיר-הנצח על נהר טיברוס ( רומא ) יתחיל גם שחרורה של עיר-הנצח בהר-המוריה ( ירושלים , ( עם תחייתה של איטליה תתחיל גם תקומתה של יהודה . גם בניה המיותמים של ירושלים יהיו רשאים לקחת חלק בתחיית העמים הגדולה . [ ... ] רעיון אחד שב וניצב חי לנגדי , אם כי סבור הייתי שכבר החנקתיו בלבי לעד : הלא הוא הרעיון על לאומיותי , על אחדות שאין להפרידה ממורשת אבותי , מארץ הקודש ומעיר הנצח , ממקום לידתה של האמונה באחדות החיים האלוהית ומברית האחווה העתידה להיכרות בין כל בני האדם . משה הס , רומי וירושלים וכתבים יהודיים אחרים , עמ' 25 . 1 מהו הקשר בין עצמאותה של איטליה לרעיון הלאומי הציוני ? . 2 האם הלאומיות של הס היא רעיון המיוחד ליהודים או רעיון כללי ? נמקו . . 3 לפי הס , מהו מקומה של ירושלים בתהליך התחייה הלאומית ? וכיצד הוא מסביר את חשיבותו של מקום זה לתהליך התחייה הלאומית של היהודים ? . 4 מצאו בדברי משה הס רעיונות הדומים לרעיונותיהם של מבשרי הציונות האחרים . משה הס - ( 1875-1812 ) סופר ומאבות התנועה הסוציאליסטית באירופה . לאחר המעבר שחל בתפיסותיו מסוציאליזם לציונות הוא הזדהה עם ערכי המוסר היהודי , אשר יביאו למימוש החזון הסוציאליסטי שלו . על שמו נקרא המושב כפר הס השוכן בשרון . באדיבות הספרייה הלאומית www . nli . org . il

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר