עמוד:319

הרב יהודה אלקלעי מאמין בגאולה טבעית הרב יהודה אלקלעי נולד בעיר סרייבו שעל גבול הונגריה-סרביה . בגיל 27 הוא התמנה לתפקיד הרב הראשי של הקהילה היהודית בעיר זמלין בירת סרביה , שם היה עד למאבקים הלאומיים באזור הבלקן ונתן לכך ביטוי בספריו . 1834-ב פרסם הרב אלקלעי את רעיונותיו בדבר גאולת ישראל בחוברת בשם " שמע ישראל , " שם טבע לראשונה את המושג גאולה טבעית . משמעות המושג היא כי הגאולה תבוא בהדרגה , בעקבות מעשיהם של בני האדם , וזאת בניגוד לאמונה שהגאולה תהיה גאולה נסית , כלומר , גאולה שתבוא משמים ברצון האל . לפי הרב אלקלעי , הגאולה לא תהיה אירוע חד-פעמי אלא תהליך הדרגתי של ייסוד יישובים חקלאיים בארץ ישראל , ואלה יקרבו את הגאולה . לדעתו , תפיסה זאת איננה סותרת את התביעה מעם ישראל לחזור בתשובה במטרה לקרב את בוא הגאולה . רעיונותיו של הרב אלקלעי התבססו על פסוקים מן המקרא ועל מדרשי חז"ל , שהוא נעזר בהם כדי לפרש את האירועים שהתרחשו בתקופתו . גם אירועים שנדמו כמרחיקים את הגאולה , כגון עלילת דמשק ( עמ' , ( 298 התפרשו על ידי הרב אלקלעי כסימן להתקרבותה . בעיניו , עלילת דמשק ביטאה לא רק את רדיפת היהודים , אלא גם את השיפור שחל במעמדם של היהודים במערב אירופה , וכן את חיזוק כוחם ויכולתם להושיע את אחיהם . מכאן הסיק הרב אלקלעי כי יהיה אפשר להסתייע ביהודים שעלו לגדולה כדי לבקש רשות מהשלטון העות'מאני לחזור לארץ ישראל . בשנת 1845 פרסם הרב אלקלעי את הספר " מנחת יהודה , " ובו תיאר את ההכנות שיש לעשות לקראת הגאולה . אחת מהן היא יצירת אחדות בעם , שתבוא לידי ביטוי בהפיכת השפה העברית ללשון המדוברת על ידי בני כל העדות , ובהאחדת נוסח התפילה והמנהג . לרב אלקלעי היו גם הצעות מעשיות : להקים מועצה יהודית שתפנה לסולטן העות'מאני ותבקש ממנו רישיון להתיישב בארץ ישראל , ולבקש את תמיכת המעצמות האירופיות , ובמיוחד את תמיכתה של בריטניה , למהלך הזה . הרב אלקלעי לא הסתפק בפרסום רעיונותיו בספרים . הוא נסע למערב אירופה ולארץ ישראל כדי לשכנע מנהיגים יהודים ולא יהודים לתמוך בתכניותיו . בעיניו , הקמת חברות יהודיות כגון כי ) ח" עמ' , ( 302 הפועלות לליכוד בני העם היהודי וליישוב ארץ ישראל , הייתה אחד מסימני הגאולה . הוא עצמו הצטרף ל"חברה ליישוב יהודים בארץ ישראל , " ובאחרית ימיו הוא אף עלה לארץ ישראל . הגאולה כתהליך הדרגתי בהגותו של הרב אלקלעי מושבעים אנו שלא נעלה חומה כולנו יחד [ ... ] כי אם מעט מעט . מפני שהוא יודע את קשי ערפנו בעוונותינו הרבים שבגאולת מצרים אף על פי שהיו בצרה גדולה בחימר ובלבנים ובכל עבודה בשדה . [ ... ] אף על פי כן עלו חמושים - אחד מחמשה או מחמשים או מחמש מאות וכו , ' והאינם רוצים לצאת מתו בשלשת ימי אפילה . כל שכן בזמן הזה שאנו יושבים שקטים ושאננים בארצות העמים . [ ... ] ועוד כי בגאולת מצרים העלה אותם אל ארץ טובה ורחבה ובתים מלאים כל טוב ובורות חצובים וכרמים וזיתים . אבל הגאולה הזאת בעוונותינו הרבים ארצנו חרבה ושוממה וצריך לבנות בתים ולחצוב בורות ולטעת כרמים וזתים . ולכן השביענו שלא נעלה כולנו יחד משני טעמים , האחד כדי שאחינו שבגולה יהיו לעזרה לעולי גולה כי מסתמה העולים ראשונה יהיו עם עני ודל וחסו בשם . 'ה כמו שאמר ישעיה י"ד : כי ה' יסד ציון ובה יחסו עניי עמו , ועוד כי הקב"ה יהי שמו לעולם חפץ שהגאולה הזאת תהיה בדרך ארץ וכבוד . ולכן השביענו שלא נעלה כולנו יחד שלא נהיה נטושים על פני השדה כשוכני אוהלים אלא מעט מעט , עד שתיבנה ותכונן ארצנו במהרה בימינו . הרב יהודה אלקלעי , מנחת יהודה , עמ' ה . 1 מה הכלל הגדול שמציג הרב אלקלעי בקטע ? נסחו אותו בלשונכם . . 2 לפי הרב אלקלעי , מהו ההבדל בין גאולת מצרים לבין הגאולה הזאת ? . 3 לפי הרב אלקלעי , מהו ההסבר לכך שאסור לעלות בחומה ? הרב יהודה אלקלעי - ( 1878-1798 ) ממבשרי הציונות . כתב ספרים בנושא העלייה לארץ ישראל ואף ערך מסעות בצרפת , באנגליה ובגרמניה , במטרה לגייס את מעצמות אירופה ואת נכבדי היהודים לתמיכה בתכניתו המדינית . 1874-ב התיישב הרב אלקלעי בארץ ישראל - תחילה ביפו ולאחר מכן בירושלים , והוא קבור בבית הקברות בהר הזיתים . סמל "החברה ליישוב יהודים בארץ ישראל" חברה שנוסדה בגרמניה 1860-ב על ידי ד"ר חיים לוריא , והתקיימה עד . 1864 החברה ביקשה ליישב בארץ ישראל חקלאים יהודים בעזרת חברה יהודית עולמית . ( באדיבות הספרייה הלאומית ( www . nli . org . il באדיבות הספרייה הלאומית www . nli . org . il

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר