עמוד:313

המניע לפעילות המהפכנית של יהודים ברוסיה עמדה א : אין ספק , שהנסיבות האובייקטיביות של קיפוח זכויות היהודים ושל סבלותיהם הכפולים , הן כאזרחים והן כיהודים , דחפו את הנוער היהודי בכוח מיוחד לתוך שורות המהפכה . יהודים חשו , הרבה יותר מכל האחרים , את הצורך בחירות פוליטית , אבל הרגשה מודעת , כי הם יוצאים למערכה כיהודים , לא היתה להם . רבים מהם לא ראו עצמם כיהודים כל-עיקר , וממש כמו ה"נארודניק" הרוסי ראו גם הם לפניהם רק את סבלותיו של האיכר הרוסי " . [ ... ] אליהו צ'ריקובר , יהודים בעתות מהפכה , עמ' 370 עמדה ב : בראשית המאה העשרים היה ידוע כי שיעורם של צעירים יהודים בתנועות מהפכניות שהתנגדו לשלטונו של הצאר חרג בהרבה מחלקם היחסי באוכלוסייה [ ... ] השאיפה ( של הצעירים היהודים ) למהפכה נבעה אומנם ממצוקת היהודים , אולם ההשתתפות בה שרתה רעיון חילוני מובהק , ויהודים צעירים שהצטרפו למהפכנים עזבו בדרך כלל את מורשת בית אבא . למרות זאת היו כאלה שראו בנוכחות היהודית המוגברת בתנועות המהפכניות ביטוי לרוח היהודית ששורשיה בביקורתם החברתית של נביאי ישראל וברעיונות יהודיים מובהקים כמו המשיחיות ותיקון העולם . עשהאל אבלמן , "נפוליאון האדום , " סגולה , 36 עמ' 45 . 1 מה הניע את היהודים להצטרף לתנועות מהפכניות ברוסיה , לפי עמדה א ? . 2 איזה מניע שוללת עמדה א כגורם להצטרפותם של יהודים לתנועות מהפכניות ? . 3 מה הניע את היהודים להצטרף לתנועות מהפכניות , לפי עמדה ב ? . 4 ציינו את נקודת הדמיון ואת נקודת השוני בין שתי העמדות . . 5 חוו דעתכם : האם אפשר לראות בפעילות היהודית המהפכנית פעילות הנובעת ממניעים בעלי אופי לאומי ? הסבר להופעתן של רוב התנועות הלאומיות לאחר שנת 1881 משמעותי ביותר בין האירועים האלה במאה , 19-ה הוא בלי ספק המשבר הנודע בתולדות ישראל כ'סופות בנגב' ( הפוגרומים ) והתגובות עליהן בשנים . 1882-1881 בהחלט סביר שההיסטוריון יראה פה נקודת מפנה . מכאן ואילך ניתן לעקוב אחרי הופעתן ההדרגתית אך הממושכת של התנועות החדשות אשר תוך תחרות מתמדת ותוך השפעות גומלין ישנו את המבנה ואת התוכן של הפוליטיקה היהודית הסוציאליזם והעמוניות ( של העם , עממיות ) היהודיים ( הבנויים על שפת היידיש ;( חיבת ציון ; הטריטוריאליזם . לפי תפישה היסטוריוגרפית זאת קדם למפנה זה העידן שבו ציפו יהודי אירופה לאמנציפציה ופעלו למען מיזוג בתוך החברות המארחות ואחרי המפנה נפתח העידן שבו דגלו יותר ויותר במטרה של אוטואמנציפציה , שחרור קולקטיבי והגדרה עצמית לאומית . יונתן פרנקל , "המשבר כגורם מרכזי בפוליטיקה היהודית המודרנית , " 1882-1881-ו 1840 בתוך : סולידריות יהודית לאומית בעת החדשה , עמ' 32 . 1 לפי דברי החוקר , מהו האירוע שהביא ל"נקודת מפנה ? " . 2 עיינו בעמ' . 204 הסבירו מדוע דווקא אירוע זה הביא למפנה . . 3 לפי הקטע , מה אפיין את התקופה שקדמה למפנה ? ומה אפיין את התקופה שלאחר המפנה ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר