עמוד:302

ב . לאומיות יהודית לא ציונית התפתחות סולידריות יהודית מודרנית יהודי אירופה מגלים סולידריות לאומית המציאות המורכבת של חיי היהודים באירופה במאה - 19-ה מגמות השילוב והאמנציפציה מצד אחד , ומגמות הדחייה והתופעות האנטישמיות מן הצד האחר - השפיעה בין השאר על התגבשות תודעה לאומית יהודית . אחד ממאפייניה הבולטים של התודעה הלאומית היהודית המודרנית הוא תחושת הסולידריות - תחושת האחווה בין היהודים לבין עצמם . לרוב נבעה התחושה הזאת מהגורל המשותף ומתחושת הדחייה והזרות שיצרה תופעת האנטישמיות . אך על היווצרות תחושת הסולידריות השפיעו גם גורמים נוספים : המסורת היהודית רבת השנים של " ערבות הדדית ; " מניעים פילנתרופיים ( נדבנות , סיוע לנזקקים מתוך אהבת האדם , ( אשר נבעו מתחושת הזדהות עם סבלם של יהודים החיים בארצות אחרות ; חששם של יהודי מרכז אירופה ומערבה למעמדם , ורצונם להבטיח את ההמשכיות ואת היציבות של תהליכי מתן שוויון הזכויות בארצם ; ושאיפתם של יהודי מרכז אירופה ומערבה לשפר את מצבם של היהודים בארצות אחרות אשר סבלו ממעמד משפטי נחות וממצב כלכלי ירוד . במקרים מסוימים הושפעה הסולידריות היהודית באירופה מהתפתחותה של התנועה הציונית , אשר הציעה פתרון לעם היהודי בארץ ישראל . במקרים אלה נעשה ניסיון להציע מענה אחר למצוקות של העם היהודי , שיאפשר את המשך הקיום היהודי בגולה . לסולידריות שהתפתחה בחברה היהודית במאה 19-ה היו כמה מאפיינים ייחודיים : תמיכה של יהודי מרכז אירופה ומערבה ויהודי ארצות הברית ביהודי מזרח אירופה וביהודי המזרח התיכון . הסולידריות בלטה הן במישור המקומי , בקשרים שבין חברי הקהילה היהודית לבין עצמם , הן בקשרים שבין כלל היהודים במדינות שהם גרו בהן , והן בקשרים שבין יהודי מערב אירופה לבין היהודים בארצות אחרות . בשונה מפדיון השבויים המסורתי , שהתמקד בהצלה פיזית של יהודים במצוקה , הסולידריות היהודית המודרנית התאפיינה לא רק במתן סיוע פיזי , אלא גם במתן סיוע תרבותי ורוחני . ארגונים כלל-יהודיים פועלים בשם הסולידריות היהודית במרכזה של הסולידריות היהודית המודרנית ניצבו ארגונים כלל-יהודיים , שסייעו ליהודי העולם בדרכים שונות . הארגון הראשון והגדול שבהם היה כי - ח" כל ישראל חברים - שנוסד 1860-ב בפריז . ארגונים נוספים שפעלו במסגרת זו היו : האגודה האנגלית-יהודית ( שנוסדה ;( 1870-ב ועדת החוץ המשותפת של ועד שליחי הקהילות ( שנוסדה 1878-ב בארצות הברית ;( וחברת עזרה ( שנוסדה 1901-ב בגרמניה . ( גם ארגוני נשים נוסדו למטרה זו , והבולט שבהם היה ארגון נשות הדסה , שנוסד 1912-ב בארצות הברית במטרה לתרום להתפתחות הרפואה והחינוך בארץ ישראל . הארגונים החדשים היו בעלי אופי כלל-יהודי , חוצה גבולות , והם איחדו בין זרמים שונים ביהדות . שלא כמו השתדלנות המסורתית , פעולתם לא הצטמצמה לסיוע לקהילה המקומית ומטרותיהם היו נרחבות וחרגו מסיוע פיזי בלבד . ועם זאת , בדומה לפעילות השתדלנית המסורתית , גם פעולתם של הארגונים האלה הייתה תלויה ברצונה הטוב של המדינה שהם פעלו בה . כי"ח , כל ישראל חברים ( בצרפתית , אליאנס ( - ארגון כלל-יהודי שהוקם בשנת 1860 בפריז . סיסמת הארגון , " כל ישראל ערבים זה בזה , " נועדה לתת ביטוי לסולידריות היהודית . מטרת הארגון הייתה להגן על היהודים בכל מקום שבו נרדפו , להיאבק למען הרחבת האמנציפציה של היהודים , לתרום להתפתחותם התרבותית ולהפיץ ביניהם את מלאכת הכפיים ואת החקלאות . היה זה ארגון בעל אופי צרפתי , שבראשו הועמד אדולף כרמייה ( עמ' . ( 206

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר