עמוד:293

שאלות לסיכום הסעיף ( עמ' ( 292-290 . 1 א . מה מאפיין את חדירת המודרניזציה לארצות האסלאם ? כיצד השפיע מאפיין זה על היחס של הרבנים בארצות האסלאם למודרנה ? ב . ציינו שני הסברים שונים של חוקרים ליחסם של החכמים בארצות האסלאם לתופעות המודרנה . . 2 חוו דעתכם : האם נכון לומר על עמדתם של רבני חלב שהיא אורתודוקסית ? נמקו . . 3 לדברי החוקר צבי זוהר : " חכמי מצרים הגיבו למודרניזאציה ולא לרפורמה . " א . הסבירו את דבריו והדגימו אותם . ב . חוו דעתכם : מה הייתה מטרתם של חכמי מצרים בפסקי ההלכה שלהם ? שאלות לסיכום הפרק . 1 לפניכם רשימה של שמות ומושגים המופיעים בפרק : ריב ההיכל , הסמינר התאולוגי היהודי בברסלאו , חכמת ישראל , מנהג אמריקה , אולטרה-אורתודוקסיה , מהר"ם שיק , אגרות צפון , דבקות , עדה , רבי שניאור זלמן מלאדי , נפש החיים , ישיבת וולוז'ין , ישיבת סלובודקה , הרב עבדאללה סומך . א . בחרו חמישה שמות או מושגים והסבירו באיזה הקשר נזכרו בפרק . ב . בחרו צמד מושגים והסבירו את המכנה המשותף להם . . 2 החוקר יעקב כ"ץ מסכם את מאמרו על האורתודוקסיה כך : " אידיאולוגים של האורתודוקסיה ואף היסטוריונים שתיארוה טוענים לעתים שאין היא אלא שומרת משמרתה של היהדות הפרה-מודרנית ) שלפני המודרנה , המסורתית . ) בפי האידיאולוגים נאמר הדבר לשבח , בפי ההיסטוריונים לגנאי . אלו ואלו מתעלמים מעקבות התמורות שחלו אף בשומרי המשמרת עצמם , אגב מאבקם להיות שומרי המשמרת . " ) ההלכה במיצר , עמ' ) 20 א . בקטע מוזכרות שתי דעות בנוגע לאופייה של האורתודוקסיה , והן מיוחסות לקבוצות שונות . מהן שתי הדעות ? ומהי עמדתו של החוקר ביחס אליהן ? ב . הקטע לקוח מתוך מאמר ששמו "האורתודוקסיה כתגובה ליציאה מהגטו ולתנועה הרפורמית . " שערו למה התכוון החוקר כשהעניק למאמרו שם זה . ג . חוו דעתכם : האם אתם מסכימים עם דעתו של החוקר ? נמקו את בחירתכם . ד . במהלך הפרק עסקנו בזרמים ובתנועות שנוצרו באזורים שונים בעולם . חוו דעתכם : אילו מהם ראויים להיחשב אורתודוקסיים ? נמקו את דעתכם . . 3 לדעת החוקר שמואל פיינר : כבר בשלהי המאה 18-ה הזהות היהודית הייתה לעניין מורכב ובעייתי ובמקומות מסוימים גם נתונה לבחירה . מיהו היהודי של סוף המאה ? הדאיסט הברלינאי ] ... [ שצידד בביטולן המוחלט של המצוות ? וייזל הרפורמיסט אך הנאמן לתורה ולמצוות ? ר' נחמן מברסלב החולם על גאולת השכינה וגאולת העם ומחפש את בת המלך שאבדה ? הגר"א : מודל לתלמיד חכם הדבק בדתיות הישנה , חסיד מהטיפוס הישן וחרד מפני פריצת הנורמות בידי החסידים המתלהבים ? רחל לוין-ורנהגן , האינטלקטואלית ואשת החברה המנוכרת קשות ליהדותה ? או הרב ] ... [ מפראג , שחש עצמו כחומה בצורה שחייבת לעמוד אל מול הגלים הסוערים של השבתאות ושל ההשכלה כאחד ? רק מעטים קידמו בברכה את פריצתו של העידן המודרני אל רחובות היהודים , אך במהלך המאה 18-ה כבר חיו רבים במודעות למתח שבין עולם ישן ועולם חדש . ) היסטוריוגרפיה במבחן - עיון מחודש במשנתו של יעקב כ"ץ , עמ' ) 56 א . לפי הקטע , מה קרה בסוף המאה ? 18-ה האם לפי הכתוב בפרק המצב השתנה במאה ? 19-ה ב . החוקר מתאר 6 אישים שחיו בסוף המאה 18-ה ובתחילת המאה . 19-ה רשמו את תיאוריהם , וקבעו לאיזו מהתופעות שנלמדו בפרקים 10-9 כל אחד מהם משתייך . ג . לפי הקטע , " במהלך המאה 18-ה כבר חיו רבים במודעות למתח שבין עולם ישן ועולם חדש " . בחרו אחד מהאישים שהחוקר מביא , והסבירו כיצד הוא משקף את ה"מתח שבין עולם ישן ועולם חדש . " ד . הוסיפו דוגמה לדמות יהודית נוספת בת התקופה , שלא נכללה בקטע . אפיינו את הדמות והסבירו את המתח שהיא חיה בו . . 4 נסחו שאלון לראיון דמיוני עם אחת הדמויות : הבעש"ט , הגאון מווילנה , ר' חיים מוולוז'ין , ר' ישראל מסלנט , החת"ם סופר , זכריה פרנקל , הרש"ר הירש , הרב עבדאללה סומך .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר