עמוד:278

ההשתייכות לעדה החסידית הייתה שונה מההשתייכות של יהודים לקהילה המקומית . העדה החסידית השתרעה על פני אזור גאוגרפי נרחב , והשתייכו אליה יהודים מקהילות שונות . ההשתייכות לעדה החסידית נעשתה מתוך בחירה אישית של החסיד . גם הנהגת העדה הייתה שונה מזו של רב הקהילה . בראש העדה עמד הצדיק - אדם שהצליח להגיע למעלת הדבקות . שלא כמו הרב שנבחר לתפקידו על סמך בקיאותו בספרות ההלכה - הצדיק , הרבי , זכה למעמדו בזכות הכריזמה שלו , היכולת להנהיג ולהשפיע על אחרים מכוח אישיותו , ובזכות יכולתו להישאר במצב של דבקות מתמדת . הצדיק נתפס כמורה דרך המהווה דוגמה אישית , וכמי שבכוחו לסייע לחסידים להשיג את הדבקות בה' ואת ההתעלות הרוחנית . אבל תפקיד הצדיק לא היה רק להעלות את החסידים לדרגה רוחנית גבוהה יותר , " מלמטה למעלה . " לפי החסידות , הצדיק מתווך גם בין האלוהות לבין העולם , כלומר , " מלמעלה למטה . " הצדיק נתפס כמעין צינור בין שמים לארץ להעברת השפע . באמצעות הצדיק האל מעביר לעולם את הברכה על הילדים , על הבריאות ועל הפרנסה : " בני , חיי ומזוני . " הצדיק אף מסוגל לבטל גזרות קשות הנגזרות על הציבור ועל יחידים . לפיכך החסידים ניהלו את חייהם לפי הדרכת הצדיק . החסידים פנו אל הצדיק בבקשת עזרה בכל נושא ונושא : עסקות מסחריות , שידוכים , מעבר לעיר אחרת ועוד . הם נהגו לסעוד עם הרבי בסעודה שנקראה טיש ( ביידיש , שולחן , ( לשמוע ממנו דברי תורה ולשיר ניגונים . האכילה מהשיריים - שאריות שהרבי הותיר ממאכלו והוא מחלק לציבור החסידים המסובים לשולחן - נחשבה גם היא דרך להגיע להתעלות רוחנית . החסידים האמינו כי אין לעבוד את האל מתוך עצבות , בסיגופים ובחומרה , אלא באמצעות הגשמיות ומתוך שמחה והתלהבות . סעודה שלישית בחצרו של המגיד ממזריץ' שלמה מימון , משכיל יהודי במחצית המאה 18-ה תיאר את ביקורו בחצרו של המגיד ממזריץ . ' באתי ביום השבת אל הסעודה המלאה הדרת-קודש ומצאתי שם המון אנשים נכבדים , שבאו לכאן מגלילות ( אזורים ) שונים . לבסוף הופיע גם האדם הגדול ( הרבי ) בהדר דמותו המעוררת יראת-כבוד , והוא לבוש מלבושי אטלס ( אריג עדין ויקר ) לבן . אפילו נעליו וקופסת-הטבק שלו היו לבנות . [ ... ] הוא נתן שלום לכל אחד ואחד מן האורחים החדשים . הנאספים הסבו לשולחן , ובשעת הסעודה שררה דומיה חגיגית . משגמרו לאכול , פתח הרבי בניגון נאדר ( מלא הדר ) ומרומם את הרוח . [ ... ] כל אחד מאתנו נצטווה לפסוק פסוק מכתבי-הקודש . איש איש אמר את פסוקו , והרב התחיל לדרוש דרשה , שהיתה מיוסדת ( מבוססת ) על כל הפסוקים הללו . אף-על-פי שהפסוקים לוקחו מספרים שונים שבתנ"ך ולא היה שום חיבור וקשר ביניהם , בכל זאת צירפם ואיגדם יחד כאילו היו דבר אחד שלם . ופלא גדול מזה כל אחד מהאורחים דימה למצוא באותו החלק מהדרשה , המיוסד ( המבוסס ) על הפסוק שלו , דבר הנוגע אל עצמו ואל העניינים הקרובים ללבו . שלמה מימון , חיי שלמה מימון , עמ' 108 . 1 תארו את מראהו של הרבי ואת האווירה בסעודה . מה מאפיין אותם ? . 2 על מה התבססה הדרשה של הרבי ? וכיצד השפיעה הדרשה על כל אחד מהחסידים ? גביע יין מ"שמירת" צדיקים . פולין , כנראה מן המאה 19-ה " השמירה" הייתה מטבע זהב או כסף , והצדיק בירך עליו שישמור את בעליו מצרה וישמש סגולה לבריאות ולהצלחה . הגביע שבתמונה נעשה ממטבעות "שמירה" מותכים

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר