עמוד:259

א . תנועות וזרמים יהודיים במרכז אירופה ובמערבה מתמודדים עם המודרנה השינויים שחוללה המודרנה , ובראש ובראשונה האמנציפציה , אפשרו ליהודי מרכז אירופה ומערבה להשתלב בסביבתם והציבו אותם לפני הכרעות שונות . בין השאר עלתה השאלה : מהם הערכים הראויים לעמוד במרכזה של היהדות המודרנית ? במהלך המאה 19-ה התגבשו במרכז אירופה ובמערבה כמה תנועות וזרמים ביהדות , וכל אחד מהם הציע דרך אחרת כתשובה לשאלה זאת . ראשונות היו תנועות הרפורמה השונות , אשר התמורות שחוללו היו מהותיות ונגעו בשורשיה של המסורת היהודית , ולכן הן עוררו התנגדות מצד קבוצות שונות . כנגדן ביקשו תנועות האורתודוקסיה והנאו-אורתודוקסיה לשמר את ערכי המסורת , כל אחת בדרכה . בסעיף שלפנינו נעסוק בתנועות הרפורמה ובתגובות אליהן , ונבחן את דרכי התמודדותן עם ערכי המודרנה ועם האתגרים שהציבה לפניהן . תנועת הרפורמה מבקשת לערוך תיקונים בדת משכילים רדיקליים תומכים בתיקונים בדת התמורות שהתרחשו בסוף המאה 18-ה ובמאה 19-ה במעמדם המשפטי של היהודים במרכז אירופה ( עמ' , ( 195 והשתלבותם החברתית והכלכלית בחברה הסובבת , העלו אצל יהודים רבים שאלות בנוגע לרלוונטיות של הערכים היהודיים המסורתיים : האם יש להמשיך ולקיים את המסורת הישנה ומנהגיה בעולם שחלות בו תמורות כה רבות ? האם במציאות שבה משתנה יחסה של החברה הסובבת ליהודים נכון להתייחס לקיום שלהם בקרב העמים כאל גלות ? איזה מקום יש לייחד לתפילות לשיבת ציון ולבניין בית-המקדש בתקופה שבה היהודים נהנים משוויון זכויות ? האם השאיפה לגאולה פירושה שיבת היהודים לארצם או שאיפה לתיקון העולם כולו ? ועוד . בין היהודים שחשבו כי המציאות החדשה מחייבת שינויים , היו משכילים יהודים שהאמינו בתפיסות דאיסטיות ( עמ' . ( 29 משכילים אלה סברו כי מבחינת האמונות והדעות - היהדות היא הדת הקרובה ביותר לדת הטבעית , הדת שכל בני האדם שותפים לה , אלא שבמהלך הדורות נוספו לה אמונות ומנהגים שגרמו לניוונה . לדעתם , לאורך דורות רבים המשיכה ההלכה היהודית והתפתחה כל הזמן , ואילו בדורם נעצרה התפתחותה , ולכן היא אינה תואמת עוד את החיים בעידן המודרני . אחד הקיצוניים בקבוצת המשכילים הזאת היה דוד פרידלנדר ( עמ' , ( 249 אשר טען כי המצוות המעשיות התווספו ליהדות בגלות כדי לשמור על ייחודם הדתי והלאומי של היהודים ; אך עתה , משזכו היהודים לאמנציפציה , הגיעה העת לבטל כליל מצוות אלה . משכילים אחרים סברו כי המצוות המעשיות אכן איבדו במידה רבה ממשמעותן ומייעודן המקורי , אך הם לא קראו לביטולן אלא הציעו לערוך רפורמה ביהדות - תיקון ועיצוב מחדש של היהדות . לכן הם נקראים יהודים רפורמים , ותנועתם נקראת תנועת הרפורמה היהודית . באמצעות התיקונים הם ביקשו לתת מענה ליהודים שבחרו להשתלב בעולם המודרני תוך שמירה על יהדותם ובלי להמיר את דתם . בתיקונים שהציעו הם לא ראו עצמם מחויבים

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר