עמוד:222

שאלות לסיכום הפרק . 1 סכמו בטבלה את השינויים שחלו בחיי היהודים במאה . 19-ה היעזרו בטבלה : א . מהם המאפיינים המשותפים ליהודים בארצות שבהן נהנו היהודים משוויון זכויות ? ב . נסו להסיק מהטבלה שלוש מסקנות הקושרות את המעמד המשפטי של היהודים להשתלבותם של היחידים בחברה הסובבת , לשימור המסגרת הקהילתית ולשמירה על הזהות היהודית . ג . חוו דעתכם : באיזה אזור היה מצבם של היהודים במאה 19-ה הטוב ביותר ? נמקו . . 2 קראו את הציטוט שלפניכם : תמורה במעמד היהודים במערב אירופה , עם ההחלה הנרחבת של האמנציפציה וביטול האוטונומיה השיפוטית , גרמה טלטלה קשה בקהילה היהודית והעמידה אותה במבוכה רבה . שינויים אלו העמידו את הקהילות בפני שבר עמוק שערער את כוחה של המסורת לארגן את חיי הקהילה , ואיימו על כושר עמידתן של הקהילות ועל שימור זהותן . לפיכך שקעו מנהיגים רבניים ומשכילים כאחד בוויכוח עקרוני על מידת התועלת שהביאה האמנציפציה לחיים היהודיים . ) דוד יוסף , "חזון המשפט העברי : רקע , מגמות ושאיפות , " בתוך : דת ומדינה בהגות היהודית במאה העשרים , עמ' ) 48 א . מהו ההיבט המרכזי שהמחבר בחר להדגיש בשינוי שחל במעמד היהודים בעת החדשה ? ב . מהן , לדברי הכותב , תוצאותיו של שינוי זה ? ג . הכותב מזכיר ויכוח שהתפתח על מידת התועלת שהאמנציפציה הביאה לחיים היהודיים . העלו שלושה טיעונים המציגים את היתרונות שהביאה עמה האמנציפציה , ושלושה טיעונים המציגים את החסרונות שהביאה עמה . ד . חוו דעתכם : האם האמנציפציה הביאה לחברה היהודית ברכה או קללה ? . 3 בחרו אחת הדמויות שהוזכרו בפרק . א . ערכו תחקיר על הדמות שבחרתם בעזרת המרשתת ( האינטרנט ) וספרי עזר . בדקו , למשל , את הרקע המשפחתי והתרבותי של הדמות , את פעילותה הספרותית , הכלכלית או הציבורית . ב . כתבו בשמה של הדמות מונולוג המתייחס לתמורות בחיי היהודים במקום שהיא נמצאת בו . התייחסו ללבטים שתמורות אלה מעוררות אצלה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר