עמוד:202

שיר עם על גזרת הקנטוניסטים על גזרת הקנטוניסטים נכתבו שירי עם ביידיש ובהם ביקורת על השלטונות ועל מנהיגי הקהילה . בשיר שלפניכם ניסה המחבר לעקוף את הצנזורה על ידי שימוש בשם " יוון" במקום " רוסיה , " ובמילה "יוונים" במקום במילה "חיילים . " קורעים-תולשים התינוקות מבית רבן ומלבישים אותם לבוש יון . ופרנסינו , אף הרבנים , עוזרים לעשותם יונים . אצל זישה רקובר יש שבעה בנים , ומהם אף לא אחד אצל היונים . ובנה היחיד של לאה האלמנה לחטאי הקהל הוא כפרה . מובא אצל : עדינה אפק , "פרשת הקנטוניסטים : שרידי זיכרון קולקטיבי בראי הספרות , " בתוך : דפים למחקר בספרות , עמ' 163 . 1 נגד אילו בעלי תפקידים ונגד אילו מעשים מופנית הביקורת בשיר ? . 2 חוו דעתכם : מדוע בחר המחבר להשוות את רוסיה ליוון ? . 3 מהו שיר עם ? מה אפשר , לדעתכם , להסיק מן העובדה שנכתב שיר עם בנושא הזה ? הצאר ניקולאי הראשון מבקש לעצב מחדש את דמות היהודי במטרה לעודד את תהליך ההשתלבות של היהודים בחברה הרוסית הקים הצאר ניקולאי הראשון בתי ספר ממשלתיים ליהודים ואף בתי מדרש לרבנים . מנהליהם ומוריהם של המוסדות האלה היו נוצרים , ורק את המקצועות היהודיים לימדו יהודים . בתזכיר סודי נכתב במפורש שמטרתם של בתי הספר היא "טיהור המושגים הדתיים של היהודים . " פקודות אחרות של הצאר פגעו בסמכויות הקהילה . בשנת 1844 פרסם הצאר ניקולאי הראשון צו לביטול הקהל , שהעביר את תפקידי הפיקוח על גביית המסים לידי המשטרה והשלטון העירוני המקומי . ההנהגה המסורתית של הקהילה היהודית התחלפה כעת בשכבה מצומצמת של יהודים שהיו מקורבים לשלטונות , אך לא נהנו מאמונם של בני הקהילה . רוב היהודים לא ראו בהשתלבות משאת נפש , ואת פקודותיו של הצאר ניקולאי הראשון הם כינו גזרות . כך ערערו הגזרות של הצארים את הלכידות בחברה היהודית ועוררו מתחים בין התומכים בהשתלבות היהודים בחברה הרוסית לבין המתנגדים לה . המתח בקהילה היהודית החריף גם בעקבות פקודה אחרת של הצאר ניקולאי הראשון , שהתפרסמה בשנת 1851 וכונתה תכנית הסיווג . פקודה זאת סיווגה את היהודים ל"מועילים" ול"לא מועילים , " לפי מידת התועלת הכלכלית שלהם . בפקודה נקבע כי יש לשלב בחברה את היהודים " המועילים" - סוחרים , חקלאים , בעלי מלאכה ועירונים היושבים ישיבת קבע ; ואילו את חופש התנועה של היהודים " הלא מועילים" - לדוגמה , רוכלים נודדים – נקבע כי יש להגביל , ולהגדיל את מכסת הגיוס שלהם לצבא . מתוך שאיפה לעצב מחדש את דמותו של היהודי פרסם הצאר ניקולאי הראשון תקנות נוספות , שנועדו להכביד על הלבוש היהודי המסורתי . גזרת הלבוש ( 1853 ) כללה תקנות מפורטות , שאסרו על הגברים לחבוש כיפות וכובעים מיוחדים ( שטריימלאך ) וללבוש את המעילים הארוכים שהיהודים נהגו ללבוש ( קפוטות . ( כן נאסר עליהם לגדל פאות . על הנשים נאסר לגלח את ראשיהן , כפי שנהגו לעשות נשים יהודיות ברוסיה לאחר נישואיהן .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר