עמוד:184

המשטר הנאצי גייס את הקולנוע להפצת רעיונותיו ומדיניותו . גם היטלר וגם גבלס הבינו את יכולת ההשפעה של הקולנוע על ההמונים . בנאומיו הכריז גבלס : " על הסרט הגרמני מוטלת השליחות לכבוש את העולם כחלוץ ההולך לפני הצבאות הנאציים . " הוא דרש מאולפני הקולנוע להפיץ סרטים המתארים את החברה בגרמניה ומטפחים את הסמלים ואת הערכים הרצויים . האולימפיאדה שהתקיימה בברלין בשנת 1936 הייתה אף היא לאירוע תעמולה חשוב . היטלר הבין כי האולימפיאדה ככינוס בין-לאומי עשויה לסייע להכרה בין-לאומית במשטר הנאצי . האירוע שודר בתכניות רדיו וטלוויזיה לכל רחבי העולם , ואף תועד בסרט תעמולה " ) אולימפיה . ( " חשיפה זאת הציגה את עוצמתה של גרמניה , תוך ניסיון להוכיח את עליונותם הגזעית של הארים . היטלר נעזר בחינוך ובתרבות להחדרת האידאולוגיה הנאצית היטלר הכריז כי המהפכה הנאצית לא נועדה לתפיסת השלטון בלבד - אלא גם לחינוך האדם . המשטר הנאצי ביקש לעצב אדם חדש , אדם עליון . לדברי היטלר , " מי שמבין את הנאציונל-סוציאליזם כתנועה פוליטית בלבד , אינו מבין דבר . היא יותר מדת . זהו רצון לברוא ' אדם חדש " . ' עיצוב האדם החדש נעשה באמצעות מערכת החינוך . היטלר הורה למערכת החינוך להתמקד בפיתוח גוף בריא וחזק ולא בדחיסת מידע . לתפיסתו - " לחינוך הגופני חייבת להינתן עדיפות עליונה , שכן מבנה הגוף הבריא מבטא את יפי הנפש הגזעית של האדם החדש " . מורים ממוצא יהודי פוטרו , וכן פוטרו מורים סוציאליסטים ומורים קומוניסטים והוחלפו בהדרגה במורים חברי "הסתדרות המורים הנאצית . " כל מקצועות הלימוד גויסו לשטיפת מוח ברוח האידאולוגיה הנאצית . תכניות הלימודים שונו והותאמו לעקרונות האידאולוגיה הנאצית . בלימודי מדעי הרוח וגם בלימודי המדעים חויבו המורים ליצור ולטפח נאמנות קנאית לעם ולמולדת ; לימודי ההיסטוריה נועדו לחזק את הלאומנות , וספרי הלימוד הדגישו את השפלת גרמניה בחוזה ורסיי ; בבעיות מתמטיות , בתרגילי כפל וחילוק , בחישובי אחוזים - בכולם שולבה האידאולוגיה ; הונהגה תכנית לימודים מיוחדת ללימודי תורת התורשה והגזע ; לימודי הביולוגיה הוגדרו כמקצוע מחנך ; והוצהר כי "המטרה החשובה ביותר של מדעי הטבע הגרמניים היא להגן על המולדת . " מדברי היטלר על חינוך הנוער הפדגוגיה שלי היא נוקשה . באיזמל יש לסלק את החולשה , במבצרי החינוך שלי יצמח נוער שיפחיד את העולם . רוצה אני בנוער שהוא אלים , שתלטן , עשוי לבלי חת ( חסר פחד ) ואכזר . בכל אלה יהיה ניכר הנוער . נוער זה חייב להיות מסוגל לשאת כאב , לא שמץ של חולשה , לא שמץ של רכות ידבקו בו . חיית הטרף האצילה והחופשית תשתקף בזיק עיניו . רוצה אני בצעירים חזקים ויפים , והם יוכשרו בכל תרגילי הגוף האפשריים . רוצה אני בצעירים אתלטיים - זהו הדבר העיקרי והחשוב ביותר . [ ... ] הייתי רוצה , שילמדו לגבור על אימת המוות מתוך ההתנסויות הקשות ביותר . מובא אצל : צבי בכרך , תפיסת האדם באידאולוגיה הנאצית , עמ' 52 איזה נוער היטלר רוצה ? אילו מאפיינים הוא מונה ? חוו דעתכם על כך . אולימפיאדת , 1936 כרזה אילו תחושות מעוררת הכרזה ? וכיצד היא משקפת את רעיונות הנאציזם ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר