עמוד:90

סמלים מעצבים תודעה לאומית לכל קבוצה לאומית יש סמלים לאומיים : דגלים , המנונים , ימי חג לאומיים , מיתוסים ומסורות . גם הפולקלור - התרבות העממית הכוללת מנגינות , ריקודים , תלבושות , סיפורי מעשיות ומנהגים מקומיים - נתפס כביטוי של רוח האומה . הקבוצה הלאומית דורשת מכל פרט לגלות לה נאמנות ולכבד את הסמלים ואת המסורות שלה . הסמלים מועברים באמצעות מפגנים ועצרות , חגיגות וטקסים , ספרות ומוזיקה , ובתקופות מאוחרות יותר באמצעות התקשורת - העיתונות , הרדיו , הקולנוע והטלוויזיה . חלק מהסמלים הם סמלים שבמקורם היו סמלים דתיים . לדוגמה , המושג " אומה" מקבל לעתים משמעות מקודשת של אומה נבחרת , וכך גם המושג " הארץ הקדושה . " כך נוצרת דת אזרחית - אמונות , טקסים , סמלים וערכים , המקבלים מעין תוקף דתי ומהווים בסיס לליכוד הקבוצה הלאומית . אחד המקורות לסמלים לאומיים קשור באירועים היסטוריים . לדוגמה , במהלך המהפכה הצרפתית נוצרו סמלים לאומיים שתפסו את מקומם של הסמלים שהיו מזוהים עם המשטר המלוכני הישן . למשל : הטריקולור , דגל המהפכה , הפך לדגל צרפת ; המרסייז , המנון המהפכה , הפך להמנון המדינה ; וה14- ביולי , היום המציין את נפילת המשטר הישן , הוא החג הלאומי של צרפת ( עמ' . ( 43 הסמלים הלאומיים העבירו את מורשת המהפכה מדור לדור וליכדו את האומה הצרפתית . גם המלחמות מהוות מקור לסמלים לאומיים . אחד המרכיבים המעצימים את התודעה הלאומית הוא מוות בקרב למען המולדת . הנפילה בקרב מסמלת את המחיר הגבוה ביותר שהאזרחים נאלצים לשלם תמורת השתייכותם לאומה . לכן בתי העלמין הצבאיים והאנדרטות הלאומיות המוקמים לזכר לוחמים שהקריבו את חייהם למען המולדת ולזכר קרבות הגבורה , הם אחד המרכיבים של התודעה הלאומית . ההיסטוריונים דנים בשאלה מה הביא ליצירתם של הסמלים הלאומיים , ומה הייתה מידת השפעתם של הסמלים על התפתחות הלאומיות . אחת הדעות היא שהסמלים הלאומיים סייעו להפוך את הלאומיות לתנועה של המונים . בראשיתן הנהיגה את התנועות הלאומיות שכבה מצומצמת באוכלוסייה - שכבה עילית משכילה , אשר באמצעות הסמלים הלאומיים הפכה רעיונות מופשטים למקור הזדהות להמונים . לפי דעה זאת , כוחם של הסמלים הלאומיים רב מכוחם של הרעיונות . בעזרתם נוצר זיכרון קולקטיבי המלכד את היחידים , יוצר מסורת חדשה , ומעניק פרשנות ומשמעות לאירועים . באמצעות הסמלים הלאומיים , ההמונים יכולים ליצור מיתוסים על אודות העבר המפואר של האומה ועל אודות עתידה . טענה אחרת היא שהתנועות לאומיות המציאו את הסמלים הלאומיים כדי לבסס את הדעה כי הלאום עתיק , יציב ומקודש . לפי טענה זאת , הסמלים נועדו לבסס את חשיבותן של מדינות ולהצדיק את קיומן . מיתוס - מילה יוונית שפירושה : דיבור , סיפור . המושג "מיתוס" הוא כינוי לסיפורים מכוננים המשקפים יסודות לאומיים , חברתיים ודתיים . בראשיתו נועד המיתוס לגרום הנאה לשומעים או לקוראים , אך במשמעותו הרחבה הוא מסייע לפרש מציאות של קבוצה , של אומה , או של החברה האנושית בכללה . המיתוס נועד לחנך בני אדם ולגרום להם להתנהג על פי דפוס מסוים , או לחלופין - להתנגד ולהסתייג מן הדוגמה שמציג הסיפור . זיכרון קולקטיבי – זיכרון משותף לכלל החברה . הנחת היסוד של המושג היא שתמונת העבר של האומה אינה זהה לחלוטין לעבר ההיסטורי כפי שהתרחש , והיא מושפעת גם מהאופן שבו האומה מפרשת את עברה . לעיצוב הזיכרון הקולקטיבי מסייעות מערכות ממלכתיות כמו מערכת החינוך , התקשורת והאקדמיה . תלבושת סקוטית . יהושע רינולדס , 1765 החצאית הסקוטית היא אחד הסמלים הלאומיים של הסקוטים . הסקוטים טוענים כי מקורה בקלטים - אבותיהם הקדומים , שחיו בבריטניה לפני הפלישה הרומית במאה 5-ה לספירה . אולם מחקרים מצביעים על כך שהחצאית הומצאה רק במאה 18-ה כלבושם של כורים , והיא הפכה לסמל לאומי רק בעקבות מאבקם של הסקוטים נגד הכיבוש האנגלי " אנדרטת קרב האומות , " אנדרטה שהוקמה לזכר הנופלים בקרב נגד נפולאון בלייפציג , גרמניה , 1913 האנדרטות הלאומיות לזכר לוחמים שנפלו למען המולדת ולזכר קרבות גבורה היו אף הן , כמו המוות בקרב למען המולדת , כלים להפצת הלאומיות . " אנדרטת קרב האומות" נחנכה במלאות 100 שנה לתבוסת נפולאון

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר