עמוד:34

רוסו על מעמדן של הנשים , 1762 למן הרגע שהוכח כי גבר ואישה אינם - ואינם אמורים להיות - בנויים באופן דומה , לא באופיים ולא במזגם , ברור לכול כי עליהם לקבל חינוך שונה . לפי הוראותיו של הטבע , שומה עליהם לפעול בתיאום זה עם זה , אך לא לבצע אותם דברים . [ ... ] הנשים , מצדן , אינן פוסקות להטיח בפנינו כי אנו מחנכים אותן לשטחיות ולגנדרנות , ומשעשעים אותן בלי הרף בהבלים על מנת להקל עלינו את השליטה בהן . הן טופלות עלינו את אותן מגרעות שאנו מוצאים אצלן . אלו שטויות ! [ ... ] ערך האישה כאישה רב הוא , כגבר - ערכה מועט . [ ... ] לפתח אצל הנשים תכונות גבריות , ולזנוח את תכונותיהן שלהן , משמעו אפוא לגרום להן נזק ניכר בעליל . [ ... ] כלום יש להסיק מכך שעליה לגדול בבורות גמורה , מוגבלת לתפקידי הבית בלבד ? [ ... ] לא ולא . לא לכך כיוון הטבע , שחנן את האישה בשכל כה נעים ושנון . נהפוך הוא , רצונו של הטבע הוא שנשים יחשבו , ישקלו בדעתן , יאהבו , ירכשו דעת , יטפחו את שכלן באותה מידה שהן מטפחות את יפי פניהן . [ ... ] הנה כי כן , חינוכן של הנשים אמור כולו להתייחס לגברים . לשאת חן בעיניהם , להועיל להם , להתחבב עליהם ולזכות בהערכתם , לגדלם בנעוריהם , לטפל בהם בבגרותם , לייעץ להם , לנחמם , להנעים להם את חייהם ולהמתיקם , כל אלה הנם חובות החלים על הנשים בכל העתים , חובות שיש ללמדן החל מילדותן . [ ... ] ז'אן ז'אק רוסו , אמיל או על החינוך , עמ' 597-594 . 1 מה מאפיין את תכונות הנשים ותכונות הגברים לדעת רוסו ? ומהו לדעתו ייעודן של הנשים ? . 2 איזו טענה "טופלות" הנשים על הגברים ? מהי תשובתו לטענה זו ? . 3 מהי דעתו של רוסו על חינוך נשים ? . 4 כיצד מתיישבים דבריו של רוסו כאן עם טענתו שלפיה כל בני האדם נולדו מעצם טבעם שווים ובני חורין ? מרי וולסטונקרפט , הגנה על זכויות האישה , 1792 בחנתי כמה ספרים שנכתבו בנושאי חינוך , וצפיתי בסבלנות בהתנהגותם של הורים ובדרך ניהולם של בתי ספר ; ומה התוצאה ? - שכנוע עמוק בכך שהזנחת השכלתן של בנות מיני הוא המקור העיקרי לאומללותן , שאותה אני מגנה ; [ ... ] אני מקווה שבנות מיני תסלחנה לי אם אתייחס אליהן כאל יצורים הגיוניים , במקום להחמיא להן על חינן ( יופיין , ( ולראותן כאילו היו שרויות בתקופת ילדות נצחית , ואינן מסוגלות לעמוד בכוחות עצמן . [ ... ] ניתן להסיק [ ... ] מהתנהלותן של נשים בהווה , מחיבתן הרבה לתענוגות , התופסת את מקומן של השאפתנות ושל תשוקות נעלות אחרות הפותחות ומרחיבות את הנפש , כי החינוך אשר לו הן זכו מאז היווסדה של חברה אזרחית עד כה נועד רק להופכן למושאי תשוקה חסרי ערך - לאמצעי להביא לעולם עוד שוטים ! [ ... ] לדעתי , החינוך הטוב ביותר הוא זה שמאמן את התבונה באופן שמחזק את הגוף ומעצב את הלב . או , במילים אחרות , זה שמאפשר לפרט לרכוש את המידות הטובות , אשר יגבשו את עצמאותו . למעשה זוהי פארסה ( עניין המעורר גיחוך ) לכנות מישהו בעל " מידות טובות , " אם מידות אלו אינן תוצר של הפעלת ההיגיון שלו . זוהי דעתו של רוסו ביחס לגברים ; אני מחילה אותה גם על נשים . [ ... ] מתוך : ללמוד פמיניזם : מקראה , עמ' 22-19 . 1 מהו מקור אומללותן של הנשים , לדעתה של מרי וולסטונקרפט ? . 2 מה יחסה של מרי וולסטונקרפט לטיעוניו של רוסו הנוגעים לחינוך נשים ולזכויות האדם ? . 3 מה הייתה , לדעתכם , ההשפעה של רוסו על עמדותיה של וולסטונקרפט . . 1 אילו סמלים בחר האמן , מעצב ההכרזה , לצייר סביב נוסח ההכרזה ? מדוע לדעתכם הוא בחר בסמלים האלה ? . 2 מה לדעתכם מסמלות הנשים שנושאות את ההצהרה ? . 3 עמדו על הפער בין תיאור הנשים בתמונה לבין מעמדן בפועל על פי ההכרזה . הציעו הסבר לפער . הצהרת זכויות האדם והאזרח . שמן על לוח עץ , צרפת 1789

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר