עמוד:27

הוגי הדעות של הנאורות היו משוכנעים שהאנושות מתפתחת לא רק מבחינה טכנולוגית אלא גם בתחום החשיבה והמוסר . לכן הם סברו שהעתיד יהיה טוב מן העבר . בכך טיפחה הנאורות אמונה ברעיון הקידמה . רעיון הקידמה עמד בניגוד לתפיסה הנוצרית : הנצרות הדגישה את החטא ואת חוסר האונים של האדם , שגורלו נקבע על ידי האל וכוהני הדת , וכיוונה אותו לגאולה ולחיי העולם הבא ; רעיון הקידמה , לעומת זאת , הציג את האדם המשתמש בשכלו ובתבונתו כמי שמסוגל להיות אחראי לחייו ולבנות עתיד טוב יותר בעולם הזה בכוחות עצמו . הייתה זאת תפיסת עולם אשר האמינה שהקידמה היא המפתח לעולם טוב יותר והיא הכלי ליצירת אדם מאושר יותר . השאיפה לאושר , שבעיני העולם הנוצרי נתפסה כהתגרות באל , כמרד נגד הכנסייה , הפכה מאותה עת ואילך למקובלת . בני האדם לא התביישו יותר לשאוף לעונג , למותרות , לאושר . על עולם הערכים החדש שעיצבה הנאורות אותו דור ( של תקופת הנאורות ) עמד בסימן של משבר תודעה עמוק : הנחות היסוד של המסורת הנוצרית הועמדו אז בספק גדל והולך , והתרחבות האופקים הגיאוגרפיים הביאה לכך , שאנשי אירופה יראו את תרבותם בפרספקטיבה ( מנקודת מבט ) אחרת , לאו דווקא כתרבות היחידה האפשרית , [ ... ] וימקמו את הערכים השונים , הישנים והחדשים , ב [ ... ] היררכיה ( בסדר חשיבות ) חדשה . עתה הועמדו במרכז ערכים כגון מחשבה ביקורתית , סובלנות דתית והסתמכות על התבונה האנושית . פול אזאר , מובא אצל : מיכאל הד ועמוס הופמן , תרבות ההשכלה - הגות ואמנות באירופה של המאה , 18-ה עמ' 25 . 1 על פי קטע המחקר שלפניכם , אנשי הנאורות סבלו ממשבר אשר הוביל לשינוי . מהו השינוי ? . 2 מהם הערכים החדשים שהועמדו במרכז ? הסבירו אותם . . 3 הצביעו על קשר רעיוני בין הערכים האלה . המהפכה המדעית : גילויים מדעיים מערערים על תפיסות עולם מקובלות בשנת 1543 פרסם המלומד ניקולאוס קופרניקוס את חיבורו " על תנועת גרמי השמים . " ספרו של קופרניקוס הפריך אמיתות שהיו מקובלות בחברה הנוצרית באותה תקופה בשאלת טבעו של כדור הארץ וטבעה של מערכת השמש . הוא טען כי הארץ עגולה ולא שטוחה , וכי יחד עם כוכבים אחרים ביקום היא נעה סביב השמש וסביב עצמה , ואינה עומדת במקום . לעומת זאת השמש , הזורחת ושוקעת מדי יום , נתפסה באותה תקופה כגרם שמים הנע סביב כדור הארץ - דווקא היא , לטענתו , עומדת במקומה , והיקום נע סביבה . גישה זאת , המכונה הגישה ההלוצנטרית ( כלומר , העמדת השמש במרכז , ( היא גישה מקובלת כיום , אך באותה תקופה היא סתרה תפיסות שנתפסו כבעלות תוקף דתי . ראשי הכנסייה החזיקו בדעה שכדור הארץ שטוח , מעליו בשמים מצוי משכנו של גן העדן , ומתחתיו מצוי הגיהנום . הם סברו כי תפיסה זאת , הנשענת על כתבי הקודש , משקפת אמת אלוהית ולכן אין לערער עליה . חידושיו של קופרניקוס קיבלו חיזוק בדור שלאחריו בתורתו של המלומד גלילאו גלילי . הם נחשבים לפורצי דרך , ועל כן קיבלו את הכינוי "מהפכה מדעית . " למהפכה המדעית היו משמעויות רבות : היא ערערה על תפיסות מקובלות בעלות סמכות דתיתאלוהית בשם המדע והחשיבה הרציונאלית . בכך היא ערערה את סמכותם של כתבי הקודש ושל ראשי הכנסייה . המונופול על האמת ועל הידע לא היה נתון עוד בידיהם של אנשי הדת . היא הבהירה שלא כל מה שנראה לעין האנושית כאמת הוא אכן כזה במציאות , שכן חושיו של האדם יכולים לתעתע . כך , למשל , מה שנראה כתנועה של השמש , שכן היא זורחת ושוקעת כל יום , אינו משקף את המציאות , שכן השמש עומדת במקומה ואינה נעה . על כן חובה למצוא כלי מחקר מדעיים אשר יסייעו בחקר האמת . רק באמצעות כלי מחקר אלה ניתן להגיע לחקר האמת המדעית . היא ערערה על התפיסה המקובלת כאילו האדם נמצא במרכז היקום ואילו כל הבריאה , כולל מערכת השמש , נעה סביבו ונועדה לשרתו . בתפיסה החדשה האדם נתפס כנקודה קטנה ובת-חלוף ברחבי היקום . תפיסות חדשות אלה יצרו טלטלה עצומה ועודדו התפתחות של רעיונות חדשים , אשר מצאו את ביטוים בהגות של הנאורות בשלהי במאה 17-ה ובמאה . 18-ה

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר