|
עמוד:243
מנדלסון דוחה את ההצעה להתנצר ומגן על עקרון הסובלנות העובדה שהסובלנות הדתית לא הייתה עדיין מבוססת בדורו של מנדלסון , באה לידי ביטוי בהצעה שהופנתה אליו להתנצר . בשיחת רעים שקיים מנדלסון 1769-ב עם כומר פרוטסטנטי משווייץ בשם יוהאן קספר לאפאטר , ביטא מנדלסון עמדה של סובלנות כלפי הנצרות , מבלי שהעלה בדעתו את תוצאותיה . לאפאטר שלח למנדלסון עותק של ספר שדן בהוכחות לאמיתות הנצרות ובתוכו מכתב הקדשה , שבו ביקש ממנדלסון להפריך את ההוכחות או להתנצר . מכיוון שמכתב ההקדשה הודפס בכל העותקים של הספר , מנדלסון לא היה יכול להתעלם ממנו . שתי האפשרויות לא היו נוחות למנדלסון : בהיותו יהודי שומר מצוות לא עלה על דעתו להתנצר , ובהיותו משכיל הנאמן לרעיון הסובלנות הוא לא רצה לתקוף את אמונתם של אחרים . הוא החליט להגיב במכתב גלוי ללאפאטר , שיחשוף לעין כול את מעשה העוול שעשה לו בכך שהפך את יהדותו לעניין פומבי . במכתב התשובה הכריז מנדלסון על נאמנות בלתי מעורערת לדת היהודית , והדגיש את היותה דת סובלנית שאינה תובעת בלעדיות ואינה שואפת לעשות לה נפשות . כמו כן הוא הדגיש כי היהדות מבוססת על אמיתות שכליות התואמות את ערכי הנאורות , וכי היא הדת הקרובה ביותר לדת הטבעית ( עמ' . ( 29 מנדלסון דחה את הצעתו של לאפאטר והצהיר כי לא רק שלא ימיר את דתו , אלא שעצם קיומו של פולמוס בין-דתי עומד בניגוד לעקרונות הנאורות . על אמיתות שכליות ואמיתות היסטוריות מנדלסון האמין כי הדת הטבעית כוללת בתוכה עיקרי אמונה אוניברסליים , שהוא כינה בשם אמיתות שכליות . האמיתות השכליות הן אמיתות שבני האדם יכולים להגיע אליהן באמצעות שכלם , בלא ציווי אלוהי . לדוגמה , הציווי " לא תרצח . " לכן הן משותפות לכל הדתות ומהוות בסיס למוסר האנושי . לעומת זאת האמיתות ההיסטוריות הן האמיתות הייחודיות לכל דת וקשורות באירועיםמיוחדיםבהתפתחות הדת , כגוןמעמדהרסיניביהדות . האמיתות ההיסטוריות האלה אינן מבוססות על השכל , אלא הן נרכשות על ידי לימוד או עוברות במסורת מאב לבן , ולכן אין מקום לוויכוח על אודותיהן . מתוך מכתב התשובה של מנדלסון ללאפאטר רשאי אני לומר שלא מיום אתמול התחלתי לחקור ולבחון את דתי . [ ... ] אילולא הביאתני הביאתני חקירה זו רבת-שנים לידי הכרעה גמורה לזכותה של דתי , ודאי שהיה הדבר צריך להודע אילולא במעשה פומבי . איני מבין מהו שיכול היה לקשרני אל דת , הנראית חמורה מאין כמוה וכל-כך בזויה על הכל , אלמלא הכרתי בלבי את אמתה . [ ... ] לא אכחד ( לא אשקר ) כי הבחנתי בדתי הוספות וס ֽ לופים בידי אדם , המכהים לצערי את זהרה . [ ... ] אבל בעיקרה של דתי בטוח אני בטחון גמור שאין להזיזו , . [ ... ] והנני מעיד בזה לפני אלוהי האמת , הבורא והמקיים אותך ואותי , [ ... ] כי אוסיף להחזיק בעיקרים שלי כל זמן שנשמתי כולה לא תשנה את טבעה . הריחוק מן הדת שלכם , שהודעתיו לך ולידידיך , לא נתמעט מאותו הזמן . מובא אצל : ברוך מבורך , ראשית ההשכלה בגרמניה , , 1799-1769 מקורות , עמ' 2-1 . 1 באילו נימוקים דחה מנדלסון את הדרישה להתנצר ? . 2 איזו תדמית יש ליהדות לדעת מנדלסון ? האם היא מבוססת לדעתו ? . 3 הסבירו כיצד הסובלנות , שהיא ערך נאורות , באה לידי ביטוי בתשובתו של מנדלסון ? לאפאטר ולסינג מבקרים בבית משה מנדלסון . מוריץ דניאל אופנהיים , . 1856 לאפאטר ( מימין , ( לסינג ( עומד ) ומנדלסון ( משמאל . ( מפגש כזה לא התקיים מעולם והוא פרי דמיונו של הצייר .
|
|