עמוד:159

הפשיזם תמך באליטיזם , כלומר במצב שבו ההנהגה נמצאת בידיה של אליטה ( קבוצת מיעוט שלטת ) שיש לה , על פי הפשיזם , את הכישורים המתאימים להנהיג את הציבור ולשלוט עליו . לפי התפיסה הזאת מתקיימת חלוקה ברורה בין מנהיגים למונהגים , בין בעל האוטוריטה ( מקור הסמכות ) לבין מי שנדרש לציית . על ידי תפיסה זאת שלל הפשיזם את הדמוקרטיה אשר העניקה , לדעתם של הפשיסטים , אשליה שבין בני האדם קיים שוויון ושהעם הוא הריבון השולט במדינה . לשיטת הפשיזם הדמוקרטיה מאחזת עיניים והיא גורמת להטעיית הציבור , שכן הנטייה האנושית הטבעית היא שהשלטון יופקד בידי מיעוט שיש לו עדיפות על שאר החברה . לדעת הפשיסטים הטעיה דומה מקיים גם הסוציאליזם , הדוגל אמנם בשוויוניות אך בפועל מונהג על ידי קבוצה מצומצמת . התפיסה הפשיסטית ראתה בשלטון האליטיסטי מקור של עוצמה ועמידות . הפשיזם התפתח כתגובה לליברליזם ולסוציאליזם ( עמ' . ( 76 , 62 כפי שלמדנו , שתי האידאולוגיות האחרות שאפו להקים חברות אנושיות מתוקנות שבמרכזן עומדים אנשים - אזרחים או בני מעמד הפועלים . הפשיזם , לעומת זאת , ביקש להבליט את ההיבט הלאומי ( עמ' . ( 89 הליברליזם והסוציאליזם חילקו את הציבור לקבוצות ופיצלו את תושבי המדינות השונות על בסיס אידאולוגי . לעומתם הפשיזם העמיד דרך שלישית שהדגישה את המשותף לכלל תושבי המדינה . הפשיסטים ראו בליברליזם ובסוציאליזם אידאולוגיות המפוררות את העם ומחלישות את הלכידות ואת העמידות שלו , והם ביקשו לעשות את ההפך : לאחות את השברים ולאחד את העם באמצעות ההשתייכות הלאומית . לעומת הליברליזם , שנשען על התפיסות השכלתניות של הנאורות , הפשיזם שאב מקורות השראה והשפעה מתנועת הרומנטיקה ( עמ' . ( 37 בהתאם לזאת הפשיזם עודד את ההיענות לרגשות וליצרים בסיסיים ( אינסטינקטים . ( כך למשל השימוש בכוח ובתוקפנות הוצגו כביטוי ספונטני ( פנימי , ללא התערבות חיצונית , ( ואילו האיפוק והפשרנות כהתנהלות שבה מעורבת חשיבה המחלישה את האדם ואף גורמת להתנוונותו . מוסוליני על הפשיזם אבן הפינה של הדוקטרינה ( תפיסת העולם ) הפשיסטית היא תפיסת המדינה , מהותה , תפקידיה ומטרותיה . לדידו ( לפי השקפתו ) של הפשיזם , המדינה היא המהות המוחלטת , אשר ביחס אליה יחידים וקבוצות הם יחסיים בלבד . עצם קיומם של יחידים וקבוצות מותנה בכך שהם נכללים בתוך המדינה . [ ... ] למדינה הפשיסטית מודעות משל עצמה ורצון משל עצמה , ולכן יש בסיס לכנותה מדינה מוסרית . [ ... ] [ ... ] לדידו של הפשיזם , המדינה איננה רק שומר לילה העוסק בביטחונם האישי של האזרחים . בניטו מוסוליני , "הדוקטרינה של הפשיזם , " מובא בתוך : בנימין נויברגר , איטליה הפשיסטית , עמ' 87 . 1 כיצד הקטע משקף את עיקרי האידאולוגיה הפשיסטית ? . 2 מהי מערכת היחסים בין המדינה לבין האזרח המתוארת בקטע ? ואילו צידוקים ניתנים לה ? . 3 מהי הביקורת המשתמעת מהקטע כלפי מדינות הפועלות לפי תפיסה אחרת - ליברליזם או סוציאליזם ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר