עמוד:11

ב . בחירה בחלק מהתרגילים נדרשים התלמידים לענות רק בעל-פה . אפשר להפוך תרגילים אלה גם לתרגילי כתיבה , ולהפך - להפחית במקומות מסוימים בתרגילי כתיבה ולהופכם לתרגול בעל פה . מומלץ לתת לתלמידים אפשרות בחירה בתרגול הן בכיתה והן בבית – בחירה בין תרגילים ובחירה בתוך תרגיל שבו מספר פריטים רב . לעניין הבחירה קיים היבט פסיכולוגי – כל תלמיד פותר את מה שהוא יכול , בוחר את מה שהוא מרגיש שיוכל להצליח בו . ויש גם היבט מעשי – תלמידים נרתעים מתרגילים ארוכים , וממילא אינם פותרים הכול ( לעתים אינם מסוגלים / יודעים לפתור הכול . ( דוגמאות לבחירה של כתיבת חלק מסעיפי התרגילים : פרק 2 תרגיל : 20 השלימו 5 מן המשפטים ; פרק 1 תרגיל : 5 בחרו 8 מילים וכתבו את צורת היחיד שלהן ; פרק 4 תרגיל : 11 בחרו 7 שמות תואר וכתבו אותם בצורת . מתארת שם ממין נקבה . - אפשר לבקש מהתלמידים לחבר משפטים הכוללים צבעים אחרים בזכר ובנקבה ( אפשר לחלק לתלמידים רשימה של הצבעים בזכר ובנקבה . ( חידה זו יכולה גם לשמש הזדמנות להבהרת ההבדל בין המספר הרגיל למספר הסודר - שהוא על משקל הבינוני הפועל - ( פרט לראשון וראשונה . ( כל מורה יחליט עד כמה להסביר ולתרגל סוגיה זו בכיתה . . 3 קטע המידע ( פרק ( 5 מזמן חזרה על הכלל האומר שהפועל הבא לפני נושאו יהיה ביחיד . אפשר לבקש מן התלמידים להעתיק מן הסיפור את המשפטים שבהם הפועל מופיע לפני נושאו . למשל : קטע זה מזמן גם חזרה על ריבוי שיחידו אינו מציין בן אדם אחד : . 4 בהקשר למסגרת על כינויי המושא ( פרק – ( 2 פעלים עם כינויי מושא נמצאים באופן טבעי בטקסטים שיילמדו בהמשך . רצוי מדי פעם , כשנתקלים בכך , לחזור ולתרגל את החיבור בין הפועל לכינוי בגופים שונים . בסיפור הפותח את פרק , 4 לדוגמה , נמצא 4 פעלים עם כינוי המושא " אותו . , , : " אפשר לבקש מן התלמידים לצרף לאותם פעלים כינויים אחרים : אותנו , אותה , אותך ועוד . באותו סיפור עצמו ( פרק ( 4 התלמידים ייפגשו גם בכינויי השייכות : אביך , אבי , ידי , הצמיד שלו . בשל הדמיון בין כינויי המושא לכינויי השייכות אפשר לנצל הזדמנות זו כדי להזכיר ולתרגל את כינויי השייכות ( שנלמדו בספרים א , ב , ( תוך מתן דגש להבדל ביניהם ( מצטרפים לשם , והשוני בין " אותי" ל "שלי . ( " . 5 החידה השואלת ( פרק ( 1 יוצרת הזדמנות ללמד את השמות של חודשי השנה בערבית . . 6 לאחר לימוד המודעות בעיתון ( פרק ( 6 מתבקשים התלמידים ( בתרגיל ( 32 לחבר מודעה בעזרת מחסן מילים מצורף . אפשר לבקש מן התלמידים לחבר מודעות דרושים נוספות משלהם ( בעזרת מחסן מילים מתאים : ( דרוש פקיד / פקידה לבנק ... דרוש / ה מוכר / ת בחנות בגדים ... וכדומה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר