עמוד:8

ד . תרגילי לשון . 1 תרגילים אלה מופיעים לאחר לימוד של נושא לשוני חדש . בחלקם נדרשים התלמידים לידע פסיבי , לדוגמה : ( פרק , 1 תרגילים , 19 – 20 י' היחס ) ; ( פרק , 6 תרגיל -7 כינויי זיקה ) ; ובחלקם נדרשת ידיעה אקטיבית , לדוגמה : ( פרק 1 תרגילים – 17 , 15 י' היחס ;( ( פרק 5 תרגיל – 35 בינוני פעול . ( המגוון הזה מאפשר בחירת תרגילים שונה בקרב תלמידים שונים בכיתות הטרוגניות . . . 2 אלה הם תרגילי חיבור משפטים עם מילים וצירופים חדשים . תרגול אקטיבי מסוג זה מאמן את התלמידים בהיבטים שונים : אוצר מילים , מבנים לשוניים והבעה בכתב ( לדוגמה : פרק , 5 תרגיל . ( 14 מחד , זהו היישום הגבוה ביותר של השפה ; מאידך , התלמידים שמתקשים בחיבור משפטים עצמאיים יכולים להשתמש במילים או בצירופים כפי שהופיעו בטקסט . ג . תרגילי האזנה בכיתה ובבית הטקסטים , רשימות המילים והתרגילים המושמעים משמשים כמקור עיקרי לחשיפת התלמידים לאוצר מילים חדש . רצוי שכל טקסט יושמע לפחות פעמיים בכיתה . ההשמעה הראשונה הינה לצורך הבנה כללית , ואילו בהשמעה השנייה ( והשלישית ) רצוי לתת מטלות האזנה שונות . אפשר לתת מטלה או שתיים מתוך השאלות המופיעות לאחר הטקסט , ואפשר לתת שאלות כלליות . למשל : מתי התרחש הסיפור ? באיזו עונה ? לאן נוסעים התלמידים ? ( פרק , 2 עמ' ( 48 או : מי הדוברים ? היכן נמצא כל אחד מהם ? מה נושא השיחה ? מיהו כאמל ? ( פרק , 1 עמוד . ( 4 יש להדגיש בפני התלמידים כי עליהם להאזין בבית לטקסטים , לאוצר המילים ולתרגילים המוקלטים כמה שיותר פעמים , וזה יסייע לשיפור ההגייה אצלם . טקסטים מוקלטים יכולים לשמש גם כתרגילי האזנה בכיתה ( לאחר שנלמדו . ( המורים יקראו בקול את הטקסט , ישמיטו כמה מילים ( על פי שיקול דעתם ) בדף הטקסט המחולק לתלמידים , והתלמידים ישלימו את המילים החסרות . הנה דוגמה ( טקסט שהופיע בפרק , 2 עמוד : ( 48 ב . תרגילי הבנת הנקרא , הבנת הנשמע ותרגום התרגילים הנפוצים הם : בתרגילים אלה אפשר להפעיל את התלמידים בזוגות . כדי לוודא שהם אכן הבינו את הנקרא ויודעים להשיב נכון , רצוי לחזור על חלקים מהתרגילים במליאת הכיתה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר