עמוד:243

› גם מצב הרוח בקבוצה משקף את הסערה שבחוץ ואת הדאגה המתפתחת : " הכול סביב זעף : הכינרת , הילדים , הבית , האנשים ] ... [ הרוח השתוללה כמו ילד ] ... [ הקטטות והריב בקבוצה התחילו עוד בבוקר . כל הילדים קמו על צד שמאל והתחילו רבים זה עם זה בגלל שטויות" ( עמ' . ( 43 האם יש עוד מקומות כאלה בסיפור ? › לשונו של המספר מסגירה את גילו : " אתם זוכרים בוודאי את אשר סיפרתי לכם בפרק הקודם על הנסיעה ? אז עכשיו ההמשך " ( עמ' . ( 44 אפשר להפנות לכך את תשומת הלב של הילדים ולעודד אותם למצוא עוד עדוות לכך שהדובר הוא י לד . על הסופרת ימימה אבידר- טשרנוביץ ראו באתר דףדף : http : // www . dafdaf . co . il / Details . asp ? MenuID = 2 & SubMenuID = 144 & PageID = 1139 & Ot = % E 8 . 4 מהפיכת התפוזים של מתי מאת תמי שם טוב , איירה רחלה זנדבק , הקיבוץ המאוחד , 2111 תמי שם טוב ( 0212 ) היא סופרת ישראלית החיה בתל אביב . עסקה בעיתונאות , כיום כותבת מחזות וסיפורים . נפגשת עם ילדים ובני נוער לשיחות על ספרות . ספרה הראשון , רק בשביל מילי , ( 0226 ) זכה בפרס זאב לספרות ילדים ונוער לשנת תשנ"ט . ספרה ואיך קוראים לך עכשיו ( 4111 ) מבוסס על סיפור אמיתי וגיבורתו היא ילדה יהודיה החיה בהולנד בזמן השואה ; הספר זכה בפרס יד ושם למפעלים חינוכיים ובפרס זאב לספרות ילדים ונוער לשנת תשס"ח . בספר הסיפור על אליעזר בן יהודה ( 4101 ) תיארה תמי שם טוב לקוראים צ עירים את חייו ואת מפעלו האדיר של מחייה השפה העברית . הספר אני לא גנב , שעלילתו מתרחשת בין כתלי בית היתומים של יאנוש קורצ'ק בוורשה , זיכה את תמי שם טוב בפרס " דףדף" לשנת תשע . ב" מהפכת התפוזים של מתי הוא סיפור בגוף ראשון שמספרת ילדה לקוית למידה . מתי פותחת אמנם באזכור " מהפכת התפוזים" שבשם הספר , אך איננה מסבירה במה מדובר , ומתחילה את סיפורה מהימים שבהם למדה בכיתה ג ולא ידעה לקרוא ולכתוב . המסגרת הרגשית של הסיפור היא הקשר הנפלא שבין מתי , ש עדיין איננה יכולה לקרוא לבין סבתה , שעיניה הולכות ונחלשות והיא כבר איננה יכולה לקרוא בעיתון . הילדה וסבתה מגיבות בדרך דומה , שתיהן מסתירות את מצבן : סבתא מסתירה את מצב עיניה מבנה - אביה של מתי , ומתי מסתירה את הקשיים שלה מסבתה ומניחה לה להאמין ש"יש לה מזל עם הנכדות , ששתיהן כל כך חכמות ומצליחות בלימודים" ( עמ' . ( 00 בפרק הראשון מתוארים הביקור של מתי אצל סבתא והברית שהשתיים כורתות ביניהן : מתי מציעה להקריא לסבתא מהעיתון ( אף שברור לילדה שאין ביכולתה לעשות זאת , ( וסבתא מבקשת ממתי לא לגלות להוריה את מצבה האמ יתי של סבתא . זוהי נקודת הפתיחה של הסיפור . בביקור הבא של מתי אצל סבתא מתברר שסבתא לא זו בלבד שלא שכחה את הבטחתה של מתי , היא אף מספרת באריכות כמה אהבה והיטיבה לקרוא בילדותה . מתי איננה מעלה על דעתה לגלות לסבתא את

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר