עמוד:241

קישור לתערוכה של איורי אורי שולביץ באתר " דףדף : " http : // www . dafdaf . co . il / Details . asp ? MenuID = 3 & SubMenuID = 110 & PageID = 2014 . 3 שמונה בעקבות אחד , מאת ימימה אבידר-טשרנוביץ , כת ר 2113 ימימה אבידר- טשרנוביץ , ( 0226 0212 ) סופרת ישראלית , כלת פרס ישראל תשמ"ד בזכות היותה " חלוצה של סיפורת הילדים המודרנית בארץ" ( מנימוקי השופטים . ( נולדה בווילנה ( ליטא ) ועלתה ארצה עם משפחתה בהיותה בת 04 ( באותה עת שלח אביה הסופר את סיפורה הראשון לעיתון הילדים " עדן" שהופיע בניו יורק , והסיפור נדפס ופורסם . ( סיפוריה של ימימה אבידר -טשרנוביץ מעמידים דמויות מרתקות של ילדים עברים - ישראלים , שתכונותיהם הילדיות והערכיות משקפות את נוף היישוב בארץ ישראל עד קום המדינה , ואת המציאות בישראל הצעירה ההולכת ונבנית . ימימה אבידר-טשרנוביץ כתבה עשרות סיפורים לגיל ה רך ( בהם מוקי השובב , סיפורים לניבי , מוקי ברוגז עם אמא , ( ספרים לילדים ולנוער ( אחד משלנו , שני רעים יצאו לדרך , מגדלים בירושלים , סבתא בטרנינג ) ותסכיתים ששודרו בתכניות לילדים ולנוער ברדיו . על שמה נקרא " מרכז ימימה לחקר ספרות ילדים ונוער ולהוראתה" בבית ברל . הספר שמונה בעקבות אחד שראה אור בראשונה ב 0224 - הוא אחד מספרי החבורות הראשונים שנכתבו לילדים בארץ . הסיפור מתרחש בארץ בימי מלחמת העולם השנייה , כשהיה חשש ביישוב שהמלחמה תגלוש לתחומי הארץ ( הד להפצצות של מטוסים איטלקיים על תל אביב מצוי בספר בעמ' . ( 41-02 , 01-03 את הסיפור מספר בגוף ראשון הילד חגי , נער תל אביבי שנשלח בידי הוריו ה מודאגי ם לקרובים בקיבוץ שעל שפת הכנרת , כדי לשמור על בטחונו . חגי פוגש בקיבוץ את בן דודו עמוס ואת ילדי קבוצת איילה – בני כיתתו של עמוס ( בפרק " קבוצת אילה" בעמ' 44 מתאר חגי את שבעת הילדים בזה אחר זה , ומונה את מעלותיהם ומגרעותיהם . ( חגי מתמקם בבית הילדים שבקיבוץ , וכבר באותו ערב שומע מה מטריד את חבריו החדשים ; הבית הקטן לרגלי גבעה סמוכה לקיבוץ , ששימש את ילדי הקבוצה למשחק ולאחסון ה"נשק הסודי" שלהם , נתפס בידי דייר חדש , ונגזלה מהם האפשרות להמשיך ולשחק במש חקי בילוש . על אף השעה המאוחרת ומזג האוויר הסוער הילדים מחליטים לצאת ולברר מי הוא הדייר החדש . הם יוצאים באישון לילה מבית הילדים , וההרפתקה מתחילה . הדייר החדש מקבל את פניהם בלבביות , מספר שהוא מדען , רופא חיות , ובטובו גם מרשה להם להמשיך להשתמש בבית למשחקיהם . סו ף ההרפתקה ? נהפוך הוא . מתרבים הסימנים שהד"ר ברג אינו תמים כמו שהוא מבקש להיראות ; הכלב לקש נוהם כשהוא רואה את ד"ר ברג ; ה"רופא" החביב מרבה לסייר בקיבוץ ושואב מהילדים מידע על עיסוקי הוריהם ; הוא נכנס לבתים בלא רשות ומצלם פריטים שונים , וכן הלאה . מכל ילדי קבוצת איילה רק עמוס מבין שמשהו אינו כשורה , ויום אחד מזמין את החבורה לפגישה סודית במערה מרוחקת ומוסר הודעה דרמטית : " מסתובב פה בסביבה מרגל , והוא מחבל , מוסר ידיעות חשובות לאויב , ואנחנו , כן , אנחנו הילדים , עוזרים לו בעבודתו ! ] ... [ כן , ד"ר ברג , ידידנו הטוב , דוליטל הרופא – הוא מרגל " ! ( עמ' . ( 11 סופו

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר