עמוד:237

טל" - יש אפקט הומוריסטי , וכך גם למצלול של " ריקי רוסקה . " השירים שהיא מלמדת את שמריהו מפתיעים את הילדים ומעוררים תגובות מעורבות , מחוסר אמון ומבוכה עד גיחוך וצחוק גלוי . כדאי לבקש מהילדים לאתר גילויי הומור ולנסות למיין אותם על פי סוגיהם ( שמות , ביטויים לשוניים , התנהגות או מצבים יוצאי דופן וכן הלאה . ( אפשר לשוחח על תגובת הכלל למעשים יוצאי דופן של פרט – האם היא טבעית ? הוגנת ? מזיקה ? האם צריך להימנע ממנה ? מה ההבדל בין תגובה לדמו ת בסיפור לבין תגובה לדמות במציאות ? הסיפור אינו מחולק לפרקים , אלא כתוב ברצף , כשרק רווח קטן מפריד בין עניין אחד למשנהו . אם כך , קטעי הקריאה שהילדים יעסקו בהם ייקבעו על פי קריטריונים של תוכן ולא על פי חלוקה נתונה מראש . הסיפור המצחיק ממבט ראשון מעמיד מול פניהם של התלמידים שאלות מעוררות מחשבה : מוסריותערכיות , אישיות-משפחתיות וחברתיות , שאלות על הורות ביולוגית ו על הזכות לאימוץ , על חיים בין הורים החלוקים בדעותיהם , על נאמנות לעקרונות מוסריים מול גמישות על פי נורמות חברתיות , על התנגדות לחוק ופעולה נגדו , על פגיעה בחפים מפשע למען מטרה צודקת וכן הלאה . בסוף כל יחידת קריאה ושיחה על נקודות מרכזיות בתוכן כדאי להציב שאלה לדיון ; ניסוח השאלה והיקף הדיון תלויים כמובן ברמה הכללית של התלמידים , למשל – › איך הרגיש שמריהו אחרי ששהה ימים אחדים בביתה של ב רטה ? האם זה בית מתאים לילדים ? › מה דעתכם על התנהגותו של שמריהו בחברת הילדים ? איך הייתם נוהגים במקומו ? › מה דעתכם על הציות של שמריהו לחוקים שלמד במפעל ( למשל לא לגדף , לא לאכול סוכריות לפני השינה . ( מה הייתם מציעים לו לעשות אחרי שהגיע לביתו החדש ? › מה לדעתכם הרגיש שמריהו בין שני הוריו השונים לחלוטין זה מזה ? אילו יכולתם לשוחח עם שני ההורים , מה הייתם אומרים להם ? › אחרי שקראתם על תחבולותיהם של ברטה , של ריקי ושל נחום – מה דעתכם , האם יש חוקים ותקנות שצריך להתנגד להם ? › האם מותר לאדם לפגוע בחפים מפשע כדי להשיג מטרה שלדעתו היא צודקת ? › למה לדעתכם גברת ברטה נלחמה כדי להשאיר א ת שמריהו ברשותה ? ( איך השתנו חייה מאז הגיע לביתה (? › הערה : כדאי לזכור שהתלמידים באים אף הם מבתים שונים ומשונים , ולא כל המשפחות דומות . השיחות על אורחותיה של הגברת בר- טל עלולות לגלוש לביקורת חריפה על מי שאינו מתיישר לפי הרוב , ולא זו מטרת הדיון . לכל אדם הזכות לחיות לפי טעמו והרגליו , כל עוד אינו מפריע לחיי סביבתו . גם ערך זה חשוב שיישמע . . 2 איך למדתי גיאוגרפיה מאת אורי שולביץ , תרגם מאנגלית איתן בן-נתן , כנרת 2118 ,

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר