עמוד:215

הפעילות מכוונת את התלמידים להבחין במבנה הזה , ובמיוחד לשים לב לתיאור העשיר בפרטים שעוזר לנו לדמיין סיטואציות ודמויות באופן חי ומשכנע . בעקבות הפעילות אפשר לבקש מהתלמידים שיבחרו שורה אחרת מהשיר , ויכתבו " הרחבה" שלה , בדומה לבית השני . בשיחה מקדימה , אפשר לתת להם נקודות למחשבה , שיכולות לעזור להם לדמיין את הסיטואציה שעליה הם רוצים לכתוב . למשל : › דמיינו אי ך נראה המקום שבו אסתר קוראת ( המיטה , הכיתה , שולחן האוכל ( .. › דמיינו איך אסתר נראית כשהיא קוראת ( יושבת על השולחן ? מכוסה בשמיכות ? ) › דמיינו אם זה מפריע למישהו , אם מעירים לה , אם היא מגיבה . › וכן הלאה . .. יקל על התלמידים אם יפתחו את הטקסט שלהם בשורה או במשפט שבחרו מתוך השיר ( למשל , " אסתר הולכת ברחוב ולא רואה כבישים ( " . כדאי לעודד את התלמידים להשתמש בדמיון ובהומור ולא לפחד לכתוב דברים פנטסטיים . פעילות 4 הפעילות מדגימה שימוש במילה 'כל' על דרך ההגזמה . פעילות 5 הפעילות מאפשרת לכל אחד ואחת לחשוב על היחס של ה אנשים סביבם לקריאה . סביר שיציעו לקרוא את השיר למי שנתפסים בעיניהם כחובבי קריאה . אפשר לקרוא גם את שירה של לאה גולדברג , " עם ספר על שפת הים . " שירה של זרחי מדגיש את האינטנסיביות של הקריאה ואינו נוגע בתוכן הספרים ; שירה של גולדברג מדגיש את העולמות שחושפים הספרים לקוראיהם . פעילות 6 כדאי לשוחח בכיתה על האפשרויות השונות ומשמעותן לקוראים . אפשר לבקש דירוג של ההצעות שניתנות בספר ואפשר לדבר על העדפות אישיות . פעילויות 6 ו- 7 בפעילויות אלה נחשפים התלמידים לשדה סמנטי של מונחים הכתובים על כריכות של ספרים . אפשר לאזכר מילים אלה גם בהקשר ש ל ספרים אחרים שמובאים ל כיתה במהלך השנה . פעילות 8 פעילות זו נועדה להעלות השערות באשר לסוגי הדברים שיכולים להופיע בטקסט לגב הספר . השיחה שתתלווה לה בכיתה תפנה את תשומת הלב למטרות התקשורתיות -חברתיות של טקסט מסוג זה : מידוע ושכנוע . הספרים , המוזכרים בפרק , מתאימים לגיל התלמיד ים וייתכן שיהיו מוכרים למקצתם . הכריכות נוקטות אסטרטגיות כתיבה שונות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר