עמוד:213

הפרק "דברים שסיפרה לי הכריכה" ( עמוד 014 בספר הלימוד ) נושא : טקסטים של כריכות אחוריות של ספרי ילדים . בתחילת הפרק מוצג שיר שנושאו קריאה וספרים , אך השיר אינו במוקד הפרק . מטרות הפרק היבט ספרותי- אורייני – היכרות עם תת-סוגה ייחודית- כריכת ספר , הבנה של מטרותיה התקשורתיות ושל הדרכים שבהם מנסים להשפיע על הקוראים , הבחנה בין עובדות לדעות בטקסטים הנכתבים בתת -סוגה זו . היבט ערכי – חשיפה לתת - סוגה זו מגיל צעיר תסייע לילדים לרכוש כישורים הנחוצים כדי להיות צרכנים ביקורתיים ונבונים , המבחינים בין עובדות לדעות , בין ניסיון שכנוע לביטוי של דעה אישית . היבט הלשוני – עיסוק בתארים , שכן בטקסטים בתת - סוגה זו רב השימוש בתארים בעלי משמעות ומטען רגשי חיוביים ומעצימים – הכי , מאוד וכדומה . עניין לשוני נוסף הוא השימוש במירכאות ובגופן מודגש בטקסטים אלה . מומלץ לקרוא את מאמרה של ניצה פרילוק : " הפוך בו וקרא ! למאפייניו הרטוריים של כיתוב גב לספר" . כמה מהדברים שמובאים להלן נכתבו בעקבותיו . טקסט הנכתב על גבי הכריכה האחורית ( או גב הספר ) מקיים אמנם קשר עם הספר כולו , אך הוא אמור לעמוד בפני עצמו . לטקסט שתי מטרות ברורות : יידוע , ברמה כזאת או אחרת , על תוכן הספר ורצון לשכנע את הקוראים לקרוא אותו . הטקסט אינו מחויב לאובייקטיביות ולדיוק , שכן מטרתו שיווקיתפרסומית , אם כי במידה מאופקת . הטקסט יכול להיות רציף , מקושר ולכיד ויכול להיות מורכב ממשפטים עצמאיים . בטקסט שעל הכריכה האחורית יש בדרך כלל שני חלקים ברורים : האחד עוסק בתוכן הספר , והאחר – במי שחיברו את הספר ובספרי ילדים לעתים קרובות גם במאייר או במאיירת . לכל חלק יש כמה דפוסים שמתוכם אפשר לבחור . חלק התוכן מושפע בין השאר מסוג הספר ( סיפורת , עיון , הדרכה וכדומה , ( כפי שיודגם בהמשך . בטקסט על המחברים אפשר למצוא פרטים ביוגרפיים , רשימת ספרים אחרים של אותו מחבר או מחברת , מידע על פרסים ספ רותיים , פרטים ספציפיים על כתיבת הספר ועוד . אפשר ללמד את הפרק בסמוך לשבוע הספר ( מכאן מיקומו בספר . ( מומלץ להדגיש כי זה ו מועד של חשיפה לספרים שונים , וההסתייעות בגב הספר היא חלק מתהליך ההחלטה על רכישה של ספר . כדאי להדגיש 67 פרילוק , נ' ) תשס . ) ו" הפוך בו וקרא ! למאפייניו הרטוריים של כיתוב גב לספר . אגרת מידע נ"ב , . 43-08 http : // cms . education . gov . il / EducationCMS / Units / Tochniyot–Limudim / Ivrit / IgrotMeida / 52 / KituvGav . . htm

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר