עמוד:154

הצורות הן צורות נסמך ללא סומך . גם ילדים שאינם מכירים את כללי הסמיכות מזהים שחסר חלק . המורים יחליטו , על פי תכנית ההוראה שלהם , אם להרחיב בנושא הסמיכות , ולהשתמש במושג או להסתפק בעיסוק בתופעה . אם תלמידים ישאלו איך המשוררת בוחרת בצורה לא שלמה , כדאי לדבר על חופש היצירה של המשוררת ולהרחיב מעט בעניין הבחירה . מגוון התשובות יכול להיות רחב ( זה מצחיק , בגלל החרוז , איננו יודעים , זה לא משנה , כבר פירטה דיה ) . הצעה להרחבת ההשוואה בין השירים ( אולי רק לתלמידים מתקדמים ) – מכיוון ששני השירים עוסקים בגברות ובנסיעות , ההשוואה ביניהם חושפת את ההבדל ב"זמן השיר : " " גברת עם כלבלב" מתאר מסע של שלושה ימים . גברת עם סלים – פרק זמן של דקות . ובכל זאת , שניהם ארוכים , ותופסים הרבה מקום על הדף . כדאי להקדיש קצת זמן לבחינת הרעיון שהזמן הדרוש לקריאת שיר ( או סיפור ) אינו זהה לזמן המתואר בו , ושאותו מספר שורות יכול לתאר יחידת זמן ארוכה מאוד או קצרה מאוד . o אפשר לשאול את התלמידים כמה זמן עובר בתוך השיר מתחילתו ועד סופו ולבקש שיסבירו איך הם יודעים ( הרכבת נוסעת שלושה ימים , ההתארגנות באוטובוס לוקחת כמה דקות ) . o אפשר להציע שיסתכלו בשירים אחרים המופיעים בספר , ויבדקו מה ו " זמן השיר" שלהם . o אם העבודה על הפרק הזה מגיעה אחרי העבודה על הפרק " פוגשים שירים , פוגשים ילדים , " אפשר להזכיר ש"גלגול יו של מעיל" מדבר על תקופה של כמה שנים , ואילו " יוסי , ילד שלי מוצלח" על ימים או שבועות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר