עמוד:146

הערות והצעות להוראת הפרק הצעה לפעילות הטרמה לפני תחילת העבודה בפרק כתבו כל מה שאתם יודעים על ציפורים , לדוגמה : › כתבו שמות של ציפורים שאתם מכירים . › כתבו אילו איברים של הציפור אתם מכירים . טקסט מגדיר על ציפור הנקראת הופך גרון ( סבראש ) מאת עזריה אלון במהלך העבודה על הקטע אפשר להזכיר את הפסוק " מה רבו מעשיך ה' , כולם בחכמה עשית" ( תהילים ק " ד ) , ול הדגיש את החכמה שמתגלה בכל פרט בבריאה . פעילות 3 ספרים מסוג ' מגדירים' מציגים טקסט ותמונה . אלו משלימים זה את זה , והתלמידים מתוודעים בפרק להיבט זה . כדאי לשוחח על היתרון הטמון בשילוב טקסט ותמונה כשרוצים להעביר מידע . אם הכיתה מתאימה לדיון אפשר להרחיב את הנושא ולשאול אם שילוב של טקסט ותמונה רצוי או הכרחי או מועיל גם כדי לספר סיפור או לתת הוראות או לטעון טענות . טקסט על צפרים וטקסטים מתוך " מגדיר ציפורים לילדים" על ירגזי , נקר , שחרור ופשוש פעילות 1 כדאי לאסוף את הפריטים מרשימות התלמידים , להשוות בין הדברים וליצור רשימה כוללת . בין הפריטים שאפשר לציין : משקפת , כלי כתיבה , כלי ציור , מצלמה , מגדיר ציפורים , מכשיר הקלטה . פעילות 2 הירגזי והנחליאלי הצהוב דומים מאוד , ורק קריאה דקדקנית של הטקסט מסייעת לגלות מי מהם הוא הירגזי . סעיף ד – השאלה נראית אולי קשה , אבל חיפוש פשוט ב- google מעלה מיד את התמונות כאשר כותבים " ציפורים צהובות . " פעילות 3 סעיף א – תשובות : תמונה - 3 פשוש , תמונה - 2 נקר . פעילות 4 קריטריונים מסוימים חוזרים בהגדרה של כל ציפור . סעיף א מציין שבכל הקטעים יש תיאור של מזון הציפור . בסעיף ב הכוונה היא לתיאור הצבעים של הציפור . כדאי לדבר על מילים מכלילות ( נדונו לראשונה בפרק " הנה בא הסתיו" ) שמתאימות למגדיר ועל תפקידן . הן מכוונות למה שיש לפרט . פעילויות 6-5

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר