עמוד:138

סעיף ב › השאלה מתייחסת למשפט " לאחר ימים עשתה תאנים . " מכיוון שהדיון בין הקיסר לזקן נסב על השאלה אם יספיק הזקן לאכול מהפירות , חשוב להבין כמה זמן עבר בפועל עד שהתאנה נתנה פירות והזקן חזר אל הקיסר . › המידע במלבן יוצר ציר זמן , התלמידים יכולים לענות על הרצף שבין " עברו שנים עשר חודשים" ל"עברו ארבע שנים , " והתשובות תהיינה נכונות . פעילות 6 › כפי שנאמר למעלה , הזקן מייצג תפיסת עצמי הנטוע בקהילה , ברצף בין דורי של אחריות ומחויבות לכלל . הזקן אינו חושב רק על עצמו אלא דואג גם לבאים אחריו . › הדיון ב"כשם שיגעו לי אבותיי " ... יכול גם לזמן שיחה חווייתית על דברים שהורים עושים למען ילדיהם , והילדים עושים לילדיהם שלהם ( מפרנסים אותם , מכינים להם ארוחת צהריים , מלמדים אותם תורה ומצוות וכו' . ( אפשר להתייחס גם למורשת דתית וערכית שמעבירים הורים לילדיהם ולשאול : מה למדתם מהוריכם ? בהקשר זה ניתן להזכיר גם את השתלשלות התושב"ע , שהעברתה מדור לדור היא דוגמה נוספת לדבריו של הזקן , וכן את העברת המסורת וההיסטוריה היהודית מדור לדור , כמו גם את סיפור יציאת מצרים אותו אנו מצווים להעביר מדור לדור - " והגדת לבנך . " פעילות 7 › השאלה הזו מתכתבת עם השאלה שפתחה את העבודה על הסיפור . מבחינת אדריינוס , אלוק ים כיבד את הזקן באריכות ימים ובכך מאפשר לו לאכול מפירות העץ שנטע . יתכן שהתלמידים יעלו את הרעיון ( השאוב מעולמם ) שאלוהים כיבד את הזקן בתאנים , וזה בעצם מכוון לאותו מקום . › אם רמת הכיתה מאפשרת זאת , אפשר להאיר על דבריו של אדריינוס " הבורא שלו כיבד אותו" ולשאול את ה תלמידים מה אפשר ללמוד מזה . אפשר לנתח את ההיגד הזה כך : הבורא שלו , כלומר לא שלי - מכאן שאדריינוס מאמין באלוהים אחרים . מכאן אפשר גם לגזור , שמחוות הכבוד שלו כלפי הזקן היא למעשה מחוות כבוד כלפי אלוק י הזקן . פעילות 8 › פעילות זו בנויה כפע ילות חקר מת והלכת שמטרתה להאיר את הביטויים " אילו השכמת – לא היית צריך להעריב" ו"השכמתי והערבתי" כביטויים מטפוריים : מהלך היום , מהבוקר עד הערב , מובא כדימוי למהלך החיים , מילדות עד זקנה . › ייתכן שיהיו תלמידים שידבקו בהסבר המילולי ( מהבוקר עד הערב ) ולא במטפורי . חשוב להדגיש שזו ודאי אינה טעות ו אפשר להבין את הסיפור גם כך , אם כי הרובד המטפורי מאפשר עוד העמקה . סעיף א

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר