עמוד:92

› החזרות מדגישות את התחושה שהמתואר בשיר הוא דבר של יום יום : זהו יוסי , זה הדיאלוג שלו עם העולם . ההבנה הזו מאפשרת הצצה טובה יותר לעולמו הפנימי . › החזרות מבנות את היחס של האם ליוסי כיחס של הכלה וקבלה . לדוגמה , היא ממשיכה להגיב ללא כעס גם בפעם השלישית . › החזרות מעצבות עבור הקוראים את העולם של השיר . הן מייצגות את הדבר הבטוח , המוכר , והן מהנות כמו שדברים מוכרים מהנים . בו בזמן , הן יוצרות אצל הקוראים התרגשות וציפיי ה לבאות . כשהם קוראים בפעם השנייה והשלישית את הפתיחה הרגועה " שמש במרום זורחת , אמא את יוסי בנה שולחת" הקוראים כבר למודי ניסיון ; הם יודעים ששום דבר לא יקרה כפי שהוא אמור לקרות . אפשר לומר , שהדומה מעורר את החושים של הקוראים אל השונה , ממלא אותם סקרנות וציפיי ה מענגת לגלות מה יקרה הפעם : מה יקרה ליוסי , מה הוא ימצא ? מה הוא יגיד ל אמא שלו ? מה היא תגיד ? › לחזרות יש כמובן גם אפקט הומוריסטי , משעשע , הנובע בחלקו מפער בין תודעת הדמויות לתודעת הקורא : בעוד שיוסי ואמו עדיין מאמינים שהפעם הכול יתנהל כשורה , הקוראים " יודעים" שזה לא מה שיקרה . פעילות 3 סעיפים א- ב – על דאגתו של יוסי לאמו אפשר ללמוד מהמתנות שהוא מביא לה ומהדברים שהוא אומר לה . מה שהאם מרגישה מרומז יותר . להלן כמה הפניות לרמזים בטקסט ולעבודה אי תם : › הילדים אולי יציעו קריאות שונות של המשפט " יוסי ילד של י מוצלח : " היגד מלא חיבה , ציני , או קנטרני , שמבטא רגשות כמו חיבה , כעס , ייאוש , אכזבה ועוד . אפשר לבקש מהם לומר את המשפט בדרכים שונות , כשבכל אחת יבוטא רגש אחר – ואז לשאול מה לדעתם , מתאים יותר לשיר . › יתכן והילדים יטו להדגיש את השלילה שבמעשיו של יוסי , שהרי על פי מילות השיר , יוסי כביכול " מועל " בתפקידו ואינו מבצע את השליחויות שמטילה עליו אימו . הרושם מועצם גם באמצעות המשפט החוזר : " אמא מחכה בבית " והאירוניה ( שיתכן ולא תהיה מובנת לילדים ) " יוסי , ילד שלי מוצלח . " כאן המקום לחיזוק ה " עין הטובה " של התלמידים , ולהדגשת תכונותיו החיוביות של יוסי : נער תמים , שאינו עושה את מעשיו מתוך כוונה רעה , דואג לבעלי חיים , משמח את אימו ומקיים בדרך זו מצוות כיבוד הורים- גם אם לא באופן הקונבנציונלי והמקובל . › אפשר לשאול : מה אפשר ללמוד מן העובדה ש אמא ממשיכה לשלוח את יוסי לחנות ? – ייתכן שהיא סומכת עליו ? סולחת לו ? מאמינה בו ? ואולי פשוט אין לה בררה אחרת ? › אפשר לשאול איך הילדים מבינים את הבית האחרון של השיר בהקשר הזה – האם האווירה בבית כעוסה , נעימה , אוהבת ? פעילות 4 סעיף א – סביר להניח שהילדים יבינו שהמלאות המ ורגשת בשיר מבטאת שפע פנימי , ושהבית מלא באהבה , שמחה ודמיון . עם זאת , צריך להיזהר מאידיאליזציה . בין הקוראים יש גם ילדים שעבורם

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר