עמוד:80

ההגדה של פסח מדברת על " זה שאינו יודע לשאול . " ואכן , צריך ביטחון וידע לא רק כדי לענות , אלא גם כדי לשאול . חלוקת התפקידים המסורתית בכיתה היא - המורים שואלים ותלמידים עונים . אבל עידוד ה תלמידים לשאול שאלות הוא חינוך להעזה , לסקרנות , להתעניינות , להפעלה של הדמיון ולאינטגרציה של ידע . פעילות ההכנה לקראת הריאיון משרתת גם את המטרה הזאת . אפשר לשחק עם התלמידים במשחק " מה הייתי שואל או שואלת אילו היה עליי לראיין את : " .... לבחור בשתיים -שלוש דמויות ולהזמין את הילדים לשאול אותן שאלות שמעניינות אותם . את השאלות כדאי ל כתוב על הלוח . מוטב לבחור בדמויות דמיוניות ובכל מקרה פחות קונקרטיות , למשל " האיש הגבוה ביותר בעולם , " " הארי פוטר , " " תיירת ממאדים . " מתוך מגוון השאלות אפשר לגזור מחוון שישמש אותם בפעילות הבאה . בין היתר , שימוש בשאלה , בא לידי ביטוי ביכולות האלה : היכולת להשתמש נכון במילת השאלה , היכולת להפוך משפט חיווי למשפט שאלה , היכולת של הילדים לנסח שאלה המעסיקה אותם , היכולת לנסח שאלה הקשורה לקטע נתון . פעילות 3 בחירת השאלות הטובות מתוך כלל השאלות שעול ות בדעתם היא תהליך של טיוט ושכתוב . ה מחוון שיוצע ינחה אותם ויעזור להם להתכונן לקראת הריאיון שהם מבקשים לערוך . המורים יחליטו אם להסתפק בבקרה עצמית או לבקש משוב מעמיתים או מהמרואיינים . אפשר להנחות את התלמידים כך : לפניכם שאלות היכולות לשמש כמחוון : האם השאלות שכתבתם מעניינות אתכם באמת ? האם השאלות שכתבתם מעניינות את הנשאלים ? האם השאלות מתאימות לנושא הריאיון ? האם השאלות מזמנות תשובות מעניינות ? אחרי שהתלמידים יחזרו לכיתה עם התוצרים שלהם , מומלץ לשוחח א יתם על מה שעלה במהלך הריאיון שערכו : האם היה להם מעניין ? האם המבוגרים שיתפו פעולה ? אולי ענו תשובות ארוכות מדי ? האם התקשו להקשיב , להקלטה ו לכתוב בו זמנית ( אם הקליטו ?( אם כתבו את התשובות , האם התקשו לשאול , להקשיב וגם לכתוב את התשובות . ? כדאי להתייחס לראיון גם מהבחינה האישית - משפחתית : האם למדתם מהראיון דברים חדשים אודות סבא וסבתא , ? אלו רגשות כלפי סבא וסבתא גרם לכם הראיון לחוש ? מטרת שאלו ת אלו היא לברר עם התלמידים האם הראיון ו / או המידע שהתקבל באמצעותו שינה או חיזק את רגשותיהם של התלמידים כלפי סבא וסבתא , וגרם להם לחוש הערכה רבה יותר כלפיהם בעקבות חוויות שעברו . לסיכום העבודה על הראיונות , כדאי ליצור מצע משותף לעבודות האישיות של התלמידים : . 0 לבקש מכל הילדים שיבחרו שאלה או שתיים מתוך הריאיון שלהם ויקראו אותן . 45 גלובמן , ר' וקולא , ע' . ) 0112 ( ושיודע לשאול : שאילת שאלות על-ידי ילדים כמרכיב בתהליך של פיתוח לומד עצמאי . הוצאת רמות : אוניברסיטת תל- אביב .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר