עמוד:75

סעיף א – › סביר להניח שהילדים יבינו שלא מדובר במדרגות " אמ י תיות , " שלעולם אין " באמת" מדרגות . עם זאת , ההמללה וההמשגה של התכנים המטפוריים אינה פשוטה . מטרת העבודה עם דימויים ויזואליי ם היא לפתוח את המטפורה , לעורר ולהעלות משמעויות והקשרים מתוך התבוננות בתצלומים של מדרגות . › חשוב לשים לב , שהשאלה אינה איך נראות " מדרגות העולם , " אלא איזו מהתמונות מעלה את המטפורה הזו בדמיון . אין כאן ניסיון לקבע את המטפורה , אלא לפתוח אותה . משום כך התמונות הן גם מגוונות באופיין , וגם לא כולן לגמרי ריאליסטיות . › יש כאן הזמנה לתנועת הלוך ושוב בין המטפורה לדימוי הוויזואל י : הילדים מתבקשים להתבונן בדימויים הוויזואליי ם לאור המטפורה , ואז לחזור אל המטפורה עם המחשבות והתחושות שעלו משם , לבחון מה מדויק ומה מתאים עבורם . סעיף ב – › יכול להיות , שעבור חלק מהילדים , המי לה " עניינים" לא תהיה מו בנת בהקשר זה . כדי לסבר את האוזן אפשר לתת דוגמאות משיח של מבוגרים : " יש לי המון עניינים לסדר בעבודה ... יש לי הרבה עניינים על הראש ... אני עסוקה עכשיו בעניינים שלי . " ... › אפשר לשוחח עם הילדים על ההיגד " יש לי לב , יש לי שכל , " ולשאול : מה יש בלב ? מה יש בשכל ? או לב קש מהם לצייר שני עיגולים ( או צורות אחרות ) ולכתוב דברים שיש בלב ודברים שיש בשכל . › אפשר לשאול את הילדים אם לדעתם , הילד היה רוצה לומר את ארבע השורות האחרונות למישהו , ואם כן – למי . רעיון לפעילות נוספת : הכותרת שמופיעה בספר היא השורה הראשונה של השיר . בסיום העבודה , אפשר לבקש מהילדים ל הציע כותרת לשיר . שיר ללא שם ") ריחות שאני אוהב" ) מאת יהודה אטלס פעילות 2 סעיף א – אפשר לדבר על המאפיינים של שירים שקיימים גם בשיר זה : אפשר לדבר על החריזה , על החלוקה לשורות עם שימוש בו"ו החיבור ( ברשימה לא היה צורך ב . ( ו"ו - סעיף ב - תלמידים יכולים לומר שהשורה היא במקום כותרת לשיר , שזו הכללה , שזו יכולה להיות כותרת של הרשימה , שהשורה קובעת איך להתייחס לריחות האחרים ( כלומר , אלה שלא מצוינים בשיר ) . סעיף ג - הקריאה בזוגות חושפת את העובדה שהשורות המחורזות מנהלות ביניהן מעין " פינג -פונג" של ריחות , ומדגישה את שתי הפעמים שבהן ריח אחד זולג משורה לשורה : " ריח אקדח של פורים תיכף אחרי שיורים " -ו , " והריח הזה שאפשר לנשום אחרי שיורד גשם ראשון . "

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר