עמוד:61

שאין בהם טעם ואין בהם ריח . ניתן להרחיב את העיסוק ב משמעות הביטוי גם לאכפתיות , דאגה הדדית והשתתפות בצערו של האחר . סעיף ג - הפעילות מספקת הזדמנות לשיחה על יכולות וכשרונות שונים ויכולה להוות מבוא לשעת חברה או לבחירת תפקידים בכיתה . מטרת השיחה היא להמחיש לתלמידים כי קיים מגוון גדול של כשרונות בהם ניתן להצטיין ולהצליח , וכי הצלחה בלימודים אינה המדד הי חיד ליכולת . כפתיחה כדאי להציג סוגים שונים של כשרונות , על פי שבעת כובעי החשיבה של בונו . בכדי לתת דוגמה אישית לתלמידים , המורה יכולה לשתף ולספר לכיתה באילו מבין התחומים היא מצליחה ובאילו פחות . הדוגמה האישית יכולה להוכיח לתלמידים החלשים או המקובלים פחות כי לכל אחד חוזקות וחולשות , לא ניתן להצטיין בכל התחומים , אך אפשר להצליח בכל תחום שהוא . אפשר לבקש מכל אחד מהתלמידים לכתוב לעצמו באילו מבין התחומים הוא מגלה יכולות טובות , ולאחר מכן לחשוב יחד בקבוצה כיצד הוא יכול לתרום בעזרתם לכיתה . אפשר להמשיך את הפעילות במליאה , ו להעזר במידע שהתקבל למינוי תפקידים בכיתה . ניתן להעזר בפעילות זו להעשרת תלמידים מתקדמים או לחיזוק תלמידים הזקוקים להעצמה והינם בעלי כושר ארגון . תלמידים אלו יכולים להתמנות לאחראים על יישומה של המעשי של הפעילות שנערכה בכיתה : לערוך רשימה של תפקידים נדרשים בכי תה בעזרת המורה , ולהתאים לכל משימה תלמיד אחראי , בהתאם לכשרונות וליכולות שעלו בפעילות . הוראות להכנת פנס מנייר לסוכה פעילות 1 סעיף ב – בדרך כלל כל פעולה תלויה בפעולות שנעשו לפניה . לאחר העבודה בקבוצות כדאי לעבור עם הילדים על כל הוראה ולהראות את הקשר למשפט שלפניה . יש דוגמאות רבות : " לוקחים דף" ו"מקפלים את הדף , " " מסרטטים קווים" ו"הקווים שסורטטו" וכן הלאה . אבל לפעמים הסדר אינו הכרחי . למשל , את הוראה 1 אפשר לבצע מיד לאחר הוראה , 0 כי אפשר לגזור את הפס , להניחו בצד ולחזור אליו בסוף . חשוב להראות לילדים שעל אף חשיבותו , הכלל של סדר הפעולות בהוראות אינו חד - משמעי , וכדי לקבוע את הסדר יש לבחון כל פעולה לגופה . עניין זה חשוב כדי למנוע מהתלמידים קיבעון מחשבתי ולהראות שגם אם מדובר בכלל שעל פניו נראה ברור ומובן , יש מקום לבחון אותו בביקורתיות . פעילות 2 רוב החומרים והכלים מצוינים בבירור , כמו סרגל , עיפרון וכדומה . הבדל ברשימות יכול לנבוע רק מגיוון בחומרי הקישוט של הדף כמו צבעים , מדבקות , נצנצים וכדומה . אפשר להציע לילדים להפריד ברשימה בין החומרים לבין הכלים . פעילות 3 מטרת המשימה להכין את הילדים ללימוד הפועל , לתת להם לחוש את המעבר בין הזמנים , למשל מעבר מהווה סתמי לעבר . חשוב שיחזרו על פעלים , אך אין לדקדק א יתם בחזרה על כל ההנחיות בכל שלב .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר