|
עמוד:240
שיקשר את הילד אל עולם התרבות ; תחת העולם האמיתי , הרחוק מהישג יד , נתן האב לבנו עולם-של - נייר , צבעוני ורב חידות , גן עדן לסקרנים . בהמשך הסיפור מתוארים ההשראה שהעניקה המפה לילד הפליט , וההנאות ששאב ממנה בעזרת דמיונו וחושיו : מהשמות החדשים על צליליהם המוזרים ( כפולה שמינית , ( ממגע דמיוני של גופו בנופים שתיארו צבעיה ( כפולה תשיעית , עשירית , ( מביקורים דמיוניים שערך במקומות שהכיר או דמיין את תרבותם ( כפולה אחת עשרה ) ומן הטעמים שהבטיחו לו המקומות האלה , ומן ההשתאות נוכח פלאיו של העולם כולו שנפרש על המפה – בעזרת דמיונו . המראות , הצלילים , התחושות והטעמים אינם מופיעים , כמובן , על המפה ; אבל המפה הייתה עבורו חלון קסמים שדרכו הצליח להמריא אל מעבר לערבות המאובקות אל העולם , שמבחינת האב היה מקור לשמחת חיים , לסקרנות , לאופטימיות , לידע ולתקווה . בסופו של דבר הילד מבין מה עשה למענו אביו : " וכך ביליתי הרבה שעות קסומות הרחק- הרחק מהרעב ומ המחסור . " האיור בכפולה האחרונה ( לפני העמוד שבו " הערת המחבר ( " סוגר את מעגל הסיפור ומחזיר את הקוראים אל האיור שעל הכריכה . בשני האיורים הדומים זה לזה יש פרטים המייצגים את השפע ואת המגוון שבעולם בכל תחום . חשוב להתייחס לדמותו של הילד המעופף באיור שעל גבי הכריכ ה ( ובכמה מהכפולות האחרונות בספר ) ולשוחח על תחושת החירות שהקנו לילד ההתבוננות במפה והשיטוט על פניה . תחושת החירות והמעוף עומדת בניגוד חריף לחיים של אין ברירה בארץ דלה ונידחת , ומאפשרת לרוחו של הילד לפרוח על אף עליבותה של המציאות . לקראת סיום , הילדים יכולים לשתף את חבריהם בסיפורים על מקומות המוכרים להם מספרים או מתכניות טלוויזיה א ו ששמעו עליהם מקרובי משפחה . אפשר להרחיב את הדיבור מול מפת עולם ( מודפסת או דיגיטלית ) ולפתח שיח בעזרת שאלות כמו : לאיזה מקום הייתם רוצים להגיע ? מה מסקרן אתכם ב ? ... מה הייתם עושים איל ו נסעתם ל ? ... וכו . ' בעמודו האחרון של הספר , ב"הערת המחבר , " אורי שולביץ מספר על חייו ומציג נקודות ציון מהתפתחותו כאמן עוד בילדותו . הרחבה על אורי שולביץ ועל יצירתו אפשר למצוא במקומות הבאים – בפרק " אני מצייר לילד שבתוכי , " בתוך ילדים גדולים , כרך – 2 האמריקאים ( מאת יהודה אטלס ) , ידיעות אחרונות ספרי חמד , 4113 , עמ' . 424–434 קישור למאמר של יעל דר ב"הארץ" על הספר מפברואר : 4112 http : // www . haaretz . co . il / literature / 1 . 1247505
|
|