עמוד:228

אפשר להתייחס בכיתה לשדה הסמנטי שבו נטוע הסיפור , למשל סיפור על הפלגה בים , סיפור על הרפתקה ביער , אפשר " לדוג" בהאזנה חוזרת , את המילים הקשורות לנושא , להוסיף להן חדשות , ולהשתמש בהן למשחק זיכרון או לוטו . איורים – לא רק לקישוט ! בספרים מצוירים , , picture books הטקסט מועט יחסית , ומקומם של האיורים חשוב לא פחות ממקומו של הטקסט ( במקרים מסוימים האיור משמעותי יותר מהטקסט ; הוא מספק את הרקע לסיפור , מקדם את העלילה ומאפיין את הדמויות . ( הנגזרת של האמירה הזו : כשקוראים סיפור מצויר באוזני תלמידים , ראוי לאפשר להם " לקרוא" גם את האיורים , להפנות את תשומת לבם למידע שהם מספקים ( גלוי וסמוי , ( לאופיים , לצבעוניותם וכו . ' בספרי ראשית קריאה ובספרים מאוירים לבוגרים האיור מלווה את הטקסט , בוחר להוסיף לו ממד , אך אינו שווה ערך לטקסט . אפשר לעמוד על ההבדל וכדאי לבדוק אם האיורים בספר מפרשים , מעשירים , ממחישים , מוסיפים נדבך נוסף . קישורים ללקט מאמרים בנושא האיור בספרים מצוירים : http : // www . gilrach . co . il / category / % D 7 % A 1 % D 7 % A 4 % D 7 % A 8 % D 7 % 95 % D 7 % AA- % D 7 % 99 % D 7 % 9 C % D 7 % 93 % D 7 % 99 % D 7 % 9 D 1 / % D 7 % 90 % D 7 % 99 % D 7 % 95 % D 7 % A 8 % D 7 % 99 % D 7 % 9 D- / % D 7 % 91 % D 7 % A 1 % D 7 % A 4 % D 7 % A 8 % D 7 % 99- % D 7 % 99 % D 7 % 9 C % D 7 % 93 % D 7 % 99 % D 7 % 9 D קישור לרשימתו של יותם שווימר על הצד החזותי בספרי "ראשית קריאה : " http : // ha pinkas . co . il /? p = 8012 לרשימ ת ההמשך של יותם שווימר : http : // ha pinkas . co . il /? p = 8642 ששת ספרי הקריאה המומלצים לכיתה ג נבחרו מרשימת יצירות הספרות שפרסם משרד החינוך ; שני ספרים מרשימת הליבה – מעשה בלולי ה ... מאת דבורה עומר , ו חית החושך מאת אורי אורלב ; ארבעה ספרים מרשימת המעגל השני – שמריהו הילד מקופסת השימורים מאת קריסטינה נסטלינגר , איך למדתי גיאוגרפיה מאת אורי שולביץ , שמונה בעקבות אחד מאת ימימה אבידר - טשרנוביץ ומהפכת התפוזים של מתי מאת תמי שם- טוב . חמישה מן הספרים נכתבו בידי סופרים ישראלים ( אורי שולביץ הוא ישראלי- לשעבר , ( ואחד מהם בידי סופרת גרמניה ; כל היוצרים הם מטובי הכותבים לילדים בזמננו . הספרים נוגעים בעולמם של ילדים מכמה היבטים : ספרה של דבורה עומר עוסק בקשר בין ילד צעיר לבעל חיים שאסף בעודו גור ומתאר את מאבקו של הילד לשמירת כבודו וזכויותיו של חברו ההולך-על- ארבע ; ספרו של אורי אורלב פותח אשנב לעולמו של ילד שאיבד את אביו במלחמה ומתבונן במציאות החדשה ובשינויים בהרכב המשפחה ; ספרה של קריסטינה נסטלינגר הוא סיפור דמיוני המציג דגם משפחתי יוצא דופן ומזמ ין התבוננות בסולם הערכים המקובל ; ספר ה של ימימה אבידר- טשרנוביץ עוסק בחבורת ילדים

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר