|
עמוד:181
( בראשית יג , א . ( גם ח כמים מחזקים את התפיסה הזו : " הכול מעלין לארץ ישראל ואין הכו ל מוציאין" ( כתובות פרק י"ג , משנה י"א ) . מומלץ לשוחח על קדושת הארץ , שבעטייה כל העובר לארץ נקרא " עולה" - מהחול אל הקודש . בשורה השלישית לפני הסוף מופיע הצירוף " מנהיגי היישוב ; " " היישוב " היה כ ינויה של האוכלוסייה היהודית בארץ ישראל מימי העלייה הראשונה ועד לקום המדינה . מי שנחשב למנהיג היישוב לפני קום המדינה היה דוד בן גוריון , שה יה אחר כך ראש הממשלה הראשון של מדינת ישראל . פעילות 1 המטרה להפנות את הילדים לאחד מתפקידיה של מילת הקישור " אבל ; " במקרה זה היא קושרת בין שני משפטים תוך הפניית תשומת לבו של הקורא להסתייגות שיש במשפט השני על הנאמר במשפט הראשון . בשיחה עם הילדים אין צורך לנקוט במונחים הלשוניים המדויקים , אבל כדאי להשמיע להם את שני המשפטים עם " אבל" ובלעדיה , ולבקשם לנסות לבטא את ההבדל . גם אם יגיבו ברמה של תחושה , יש כאן חשיבה רבת - ערך על הלשון . פעילות 2 זוהי דוגמה לעוד תפקיד של " אבל ; " כאן היא מוסיפה מידע שיפתיע את הקוראים לאחר המשפט הקודם . פעילות 3 סעיף ב – זוהי , כמובן , המילה " למשל . " אפשר לבקש מהילדים להציע מילים אחרות על פי ניסיונם – כמו ... לדוגמה ... וכן עוד . פעילות 5 כדאי לעסוק במסקנה המתבקשת משני הסעיפים של הפעילות . השם " הרצל" מופיע בפסקה הרביעית רק פעמיים , אבל המילה " הוא" המאזכרת את שמו מופיעה בפסקה ארב ע פעמים . שם האיש ושם הגוף מבליטים מאוד את דמותו של הרצל בפסקה ובתהליך שבסופו קמה מדינת ישראל . פעילות 8 כשלב ביניים , אפשר להקביל מדינה לאדם יחיד , ולהתבונן במושג " עצמאות . " עצמאי הוא מי שיכול להסתדר בכוחות עצמו , להחליט החלטות ולפתור בעיות , מי שאינו מקבל תכתיבים / הוראות , אלא הצעות , ופועל על פי שיקול דעתו . ( כדאי להזכיר כאן התחשבות באחרים כחלק מהתנהגות עצמאית הוגנת . ( אחר כך אפשר להעביר את הנימוקים לסדר גודל של מדינה ושל מנהיגיה : אפשר להזכיר עצמאות כלכלית ( המדינה קונה ומוכרת סחורות על פי צרכיה , ( עצמאות מדינית ( המדינה כורתת בריתות על פי טובתה , ( עצמאות צבאית ( המדינה יכולה להגן על אזרחיה בלי תלות במדינות אחרות ) וכן הלאה . פעילות 9 כדאי לעודד את הילדים לגייס לצורך הכתיבה ידע שכבר רכשו בשיעורים אחרים , כמו מולדת וחברה ( סיפורים ושירים על הימים שלפני קום המדינה , סיפורים משפחתיים על החיים בארץ ובגולה , ( לשלבם בידע המופיע בטקסט ולהוסיף מדמיונם על פי העובדות הידועות להם .
|
|