|
עמוד:179
פעילות 1 סעיף ב – סביר להניח שהילדים יכתבו שהמשוררת רוצה להדגיש שזה נושא השיר , שזה העיקר בשיר , ו אפשר להסתפק בזאת . בהמשך תתגבש גם הבנה עמוקה יותר . פעילות 2 הסיבה איננה מופיעה בשיר . עצם הכללתו של השיר בפרק על יום הזיכרון יכולה לספק את התשובה , וכמובן , שמו של הספר שממנו נלקח השיר " מלחמה היא דבר בוכה" ( לכן הוא הובא בתחתית השיר . ( לאחר שמיעת תגובותיהם של הילדים , כדאי לדייק ולכוון את החיפוש לרמת ה מילים , לשאול אם יש בשיר מילה שיכולה לרמוז לסיבה . הכוונה להראות לילדים איך שיר מסתפק במעט מאוד מילים של יום -יום ובכל זאת יוצר אצל הקוראים חוויה רגשית בנושא בלתי שגרתי . ההקשר של " מלחמה" מזקק את משמעות " לא יחזור הביתה ; " " לא חזר הביתה – " הכול עוד פתוח ויכול לקרות , אבל " לא יחזור הביתה – " חד- משמעי וסופי . שתי השורות הראשונות " אבא של י וחאי / לא חזר הביתה" כמעט זהות לשורה השלישית – " אבא של יוחאי לא יחזור הביתה . " בין השורה הראשונה לשנייה יש מקום לנשימה , להפסקה , אבל השורה השלישית נאמרת ברצף , בלי נשימה , מה שמוסיף לנחרצותו של המסר ולסופיות שלו . אחרי השורה השלישית הקורא נושם , ומעכל את המשמעות ש מתבררת לו . פעילות 3 סעיף א – זוהי הזדמנות להבין מהו מצלול ולהתנסות בתרומתו להבנת היצירה הספרותית . כשחוזרים על " יוחאי" נשמעת שוב ושוב המילה " חי" ( אין שום קשר בין תופעות מצלוליות לאורתוגרפיה ( כתיב ) ואין טעם לחפש התאמה בכתיב ; המצלול כשמו כן הוא , מתבסס על צליליות או על אסוציאציות הנגרמות בידי צלילים והמשמעות נתפסת רק משמיעה . ( המשוררת עוסקת באב המת , אך שבה ומשמיעה את המילה " חי , " כהצהרה חוזרת על עמדה רגשית שהילד מנסה לתפוס ולבטא במילים – אבא מת אבל חי בזיכרון שלי , ולמעשה בתוכי . פעילות 5 יש כאן דובר בגוף ראשון , שנשמע כמו ילד וכנראה , אינו המשוררת , ו מתאר סיטואציה מורכבת ועדינה בלשון חסכנית ויומיומית ובכל זאת רבת עוצמה . האפשרו ת האחרונ ה מתאימה ; נראה שהדובר הוא ילד או ילדה זרים , שהיו עדים למקרה . כדאי לשאול את הילדים לשם מה הדמות של סבתא פורצת לרגע קט לתוך השיר ? אולי להבהיר את התפקיד של הדמות : לה רחיק את הסיטואציה , לעשות אותה אפשרית , להזכיר שאנחנו מתבוננים מבחוץ ו לא באמת מבינים מה עובר על יוחאי שאיבד את אביו . פעילות 6 כדאי לחשוב עם הילדים למה ההערה " ) יוחאי הוא רק בן שלוש ( " נתונה בסוגריים . כדאי לה רחיב על המבוכה של הילד הקטן מול ילדים גדולים , על סקרנותם הטבעית של ילדים בעניין המוות , על הקושי לתאר רגש , על הקושי שעלול להיות בכיתה מול הנושא .
|
|