|
עמוד:142
הכוונה . › אפשר להיכנס לאתר " זמרשת" ולהשמיע לילדים את השיר שסבא נהג לזמזם . › בשיר של אלתרמן המוזכר בסיפור מפאר המשורר את הבנייה בארץ : " נלבישך שלמת בטון ומלט . " השיר נכתב בתקופה שבה העיר תל אביב צמחה מן החולות ויישובים אחרים נבנו על אדמות טרשים וביצות . הערות והצעות להוראת הפרק הסיפור " להציל את הנרקיסים של סבא" מאת יונה טפר פעילו יות 1 ו- 2 כדאי לשים לב לשני דברים : ראשית , גם הכותרת " להציל את הנרקיסים" מתאימה לסיפור , ומתייחסת למוקד העלילתי של הסיפור . שנית , הנרקיסים בכלל אינם של סבא ( בעבר הוא דווקא הציל רקפות , ( אלא מצויים בחלקת הנרקיסים שהוא אהב . כך שהבחירה בכותרת " להציל את הנרקיסים של סבא" אינה מקרית , אלא מכוונת ומשמעותית . עצם האזכור של סבא כבר בכותרת מגלה את המוקד הרגשי של הסיפור : געגועיו של הילד לסבו , אהבתו אליו והרצון ללכת בדרכו . הייחוס של הנרקיסים לסבא מעיד על עוצמת הרגש של הילד , ועל כך שעבורו הרצון להציל את הנרקיסים אינו רק ביטוי למודעות אקולוגית , אלא ביטוי של קשר לעבר , למורשת משפחתית ולרצון לקיים את הצוואה הרוחנית שהוריש לו סבא שלו . ההצלה של הנרקיסים היא בעצם דרך לשמור על זיכרון הסב . האזכור של סבא בכותרת מציג אותו כפי שהוא – דמות מאוד נוכחת בסיפור אף על פי שהוא מת . בהקשר הזה אפשר להפנות אליהם את השאלה : " האם סבא של ארז הוא אחת מהדמויות בסיפור או לא ? הסבירו מדוע " . אפשר לשוחח בכיתה על דמויות – בחיים ובבדיון : האם דמות משמעותית היא רק מי שנוכחת בפועל וברגע הנוכחי בסיפור או בחיים ? או שדמות יכולה להיות משמעותית אם הזיכרונות , הרגשות והמחשבות הקשורים אליה הם חיים ועשירים ? אפשר לבקש מהת למידים לתת דוגמאות מספרים שקראו או מחייהם . פעילות 2 הפ עילות מרחיבה את פעילות 0 שהתמקדה בכותרת . תלמידים שלא הגיעו לתשובה מורחבת בפעילות 0 יצליחו אולי להגיע לתשובה רחבה לאחר קריאה נוספת בסיפור . כדאי להרחיב ולשוחח עם הילדים על אמצעי החזרה והתפקיד שלו : משוררים וסופרים אינם חוזרים על דברים סתם , אלא משתמשים בחזרה לצורך הדגשה של משהו מסוים . אפשר לדבר עם הילדים על הפן הרגשי יותר של הסיפור , על הגעגוע לסב שנפטר רק לפני שנה ואולי על העובדה ש"המאבק" על הנ רקיסים הוא גם ניסיון לשמור על זיכרון הסב . אפשר גם לטעון שיש דמיון בין ארז לסבו – לשניהם אכפת מהצומח .
|
|