|
עמוד:85
ר- מ-א . לתלמידים מתקדמים אפשר להציע למצוא בסיפור את הפעלים השייכים למשפחות מילים אחרות ( שאל , מלמלה , צעקה ) ולשאול אם ואיך הם קשורים למשפחת - מ-א ר . סעיף ב – כבר מתחילת הפרק הילדים התוודעו למירכאות כסימן פיסוק המסמן דיבור ישיר . אפשר להציע להם להשתמש בידע שרכשו , לעבור על הטקסט ולהתעכב רק במקומות שאין בהם מירכאות – כלומר אינם מוסרים שיחה בדיבור ישיר . אלה המקומות שכנראה מסמנים פעילות המתארת מה הדמויות עשו . פעילות 7 החיפוש החוזר לאורך הטקסט עלול לגזול זמן רב מתלמידים מתקשים ולגרום לתסכול . לתלמידים אלה אפשר להציע טבלה דומה , אבל להגביל את הקריאה לשורות . 41–0 ההיגדים במקרה כזה יהיו אלה : ליזי חשבה שאבא לא חייב לתפוס את הציפורים , ליזי הראתה לאבא מה מיוחד בכנפיים של העורב , אבא קרא כמו עורב , ציפורים עמדו על הגגות והארובות , ליזי חשבה שאבא מוכשר מאוד . פעילות 8 מטרת הפעילות היא להדגים מה קורה כשמורידים את אחד החלקים : דברי המספר או השיחה . דוגמה נוספת שאפשר להראות : השם " גדרון" – בשורות . 04 - 01 אם מורידים את דברי המספר ולא יודעים מה זה " גדרון" לפני קריאת הסיפור , קשה לדעת שזוהי ציפור . פעילות 9 סעיף ב – ייתכן שיהיו תלמידים שקריאה של טקסט ארוך בפני קהל אינה לפי כוחם , ויש להתחשב בכך בקביעת הקבוצות . לתלמידים המתקשים עדיין בקריאה עצמה ( או בקריאה לפני קהל ) כדאי להכין תצלומים של הטקסט ולהציע להם לסמן במדגש ( מרקר ) את תפקידיהם , ואז לערוך חזרות כדי לשפר את הביצוע הקבוצתי . תלמידים אלה יקבלו תפקיד קצר ואולי שניים יתחלקו בו ( למשל , שני מספרים . ( כדאי להזמין קבוצות לקריאה לפני הכיתה . לפני כן רצוי לשוחח עם התלמידים על תגובות מאופקות , הולמות מבחינת אוצר המילים וענייניות כלפי הקריאה של חבריהם : להסביר את המילים " דיוק , " " קצב , " " הנגנה" ") אינטונציה" ) ולבקש משוב בתחומים אלה . יש להדגיש בפני התלמידים ( המציגים ו"המבקרים ( " שהמשוב הוא רק לשם לימוד וסיוע של החברים . פעילות 11 סעיף ב – המילה " היא" בשורה 2 היא אזכור למשהו ש הוזכר כבר קודם לכן . ילדים הקוראים בשטף ובהבנה יבינו למי הכ וונה ללא תיווך , אבל תלמידים המתקשים בקריאה ממקדים לעתים מאמצים רבים בפענוח , עד כדי כך שאינם זוכרים על מי דובר ובאיזה משפט . לתלמידים הללו כדאי להציע לפנות למשפט או לשני המשפטים שלפני האזכור כדי לוודא שהם קולטים את הרצף התוכני , ואז ליצור את הזיקה בין האזכור לדמות המאוזכרת .
|
|