עמוד:66

השמאלי את השפעתם המבוקשת על האדמה . למעט שני יוצאי דופן , כל תאורי הגשמים והפעלים שייכ ים לאותה משפחת מילים . בסיום חלק זה ישנה בקשה נוספת לגשמי אורה , ברכה , גילה וכו , ' על פי סדר תארי הגשמים שהופיעו קודם לכן בטור הימני . כדאי לשים לב כי התפילה אינה עוסקת בבקשת גשמים ישירה ( כמו במילים " ותן טל ומטר לברכה , ( " אלא מתמקדת בבקשת גשמים " טובים , " גשמי אורה , גשמי ברכה וכד , ' גשמים ש יישאו תועלת לאדמה ולאדם , ומתבססת על יכולתו של הקב"ה להושיע , להשיב את הרוח ולהוריד גשם . נוהגים לומר את התפילה בכוונה גדולה , כשארון הקודש פתוח . בקרב עדות אשכנז נהוג לומר את תפילת הגשם במנגינה הדומה למנגינת הימים הנוראים ( בהקשר זה ראוי לציין כי התפילות ופיוטי הגשם אינן זהות בקרב העדות השונות . ( כאשר מספרים זאת לתלמידים אפשר לשאול אותם מה מלמדים מנהגים אלו על חשיבות הגשמים . מומלץ להקרין את התפילה על הלוח , כיון שהדבר יקל על המורה לסמן אותיות ומילים בגוף הקטע ולהסביר את המבנה המיוחד של הפיוט . פעילות 1 פעילות זו היא מבוא לתפילת הגשם , בה מופיעה התייחסות למצב האדמה לאחר הגשמים . אפשר להראות לתלמידים תמונות של הטבע ואף לצאת לחצר בית הספר בסוף הקיץ ולאחר הגשם , ולהרחיב את אוצר המילים של התלמידים במילים הקשורות לנושא זה כמו : אדמה חרבה , רגבים , מ שקעים ועוד . בעבודה עם תלמידים מתקשים ניתן לערוך רשימה של אוצר מילים על פי התמונות , ולאחר מכן לעבור לבניית משפטים שלמים . פעילות 2 לפני תחילת הפעילות כדאי להפנות את תשומת ליבם לתבנית שבה מונח השיר , ולוודא כי הם מבינים למה הכוונה במונח "שני טורים . " סעיף א- המילים בטור הימני הינם תארים המתארים את הגשמים . אפשר לבקש מהתלמידים לזהות איזו מילה חוזרת בטור הימני , ולברר עימם אל מי מתייחסות המילים השונות המצטרפות אליה בכל שורה . ניתן " לעלות קומה" ולשאול מה תפקיד המילים המצטרפות למילה " גשמי - " תי אורים שונים של הגשמים . סעיף ב-גם כאן כדאי לבקש מהתלמידים לאתר תחילה את המילה החוזרת - אדמה , ולאחר מכן להגיע יחד למסקנה כי הפעלים השונים מתייחסים לאדמה . פעילות 3 לפני הפעילות כדאי להקריא מספר משפטים מתוך החלק הראשון של הפיוט , ולשאול את התלמידים מה אנו מבקשים מה' במשפטים אלו : שישלח לנו גשמים שונים שישפיעו בדרכים שונות ( וטובות ) על האדמה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר